A tizenegy európai ország tizenegy fotográfiai intézménye együttműködéseként megvalósuló European Photography Platform Futures projektjének egyik fő célja feltörekvő tehetségek felfedezése és a nemzetközi fotográfiai életbe, különös tekintettel a műtárgypiacra való bevezetése. A platform partnereként a Capa Központ a Budapest Portfolio Review 2019 keretében választott ki öt fiatal alkotót, akik csoportos bemutatkozáson vehetnek részt az idei Unseen Amsterdamon. Ismerd meg a Capa Központ idei Futures-tehetségeit, akiket a fotográfiához fűződő viszonyukról, munkájukról, jövőbeli terveikről kérdeztünk!
Geibl Kata
Geibl Kata (1989) a budapesti Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME), valamint a finnországi Aalto University of Art and Design fotográfia szakán tanult. Munkája elsősorban az emberiségre, a kollektív emlékezetre és a fotográfia médiumának kettőségére összpontosul. Az elmúlt három évben csoportos kiállításokon debütált és tagja lett a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiójának (FFS). Legutóbbi sorozatát, mely a Sisyphus címet viseli az Unseen Fotófesztiválon Amszterdamban mutatta be 2018 szeptemberében, majd decemberben első egyéni kiállításán is. 2018-ban a Magyar Fotóművészek Szövetségének ösztöndíjasa, a Breda Photo Festival tehetség programjának finalistája, valamint elnyerte a Paris Photo Carte Blanche Students díját. 2019-ben Pécsi József fotóművészeti ösztöndíjas és PALM Photo Prize-ra jelölték. 2019 szeptemberétől tanulmányait a hágai Royal Academy of Art Mester szakán folytatja.

Mikor és hogyan találkoztál először a fotográfiával? Miért és hogyan vált fontossá számodra?
Egészen kiskorom óta érdekel a fotográfia, már ötévesen is fényképezőgépet kértem húsvétra. Igazán fontossá csak később vált, amikor úgy döntöttem, hogy abbahagyom a filmszakot és követem az álmaimat és fotóművész leszek. Sok nehézséget és kudarcot éltem meg, amíg fel nem vettek fotográfia szakra, és talán ezek az évek voltak azok, amelyek miatt tudtam, hogy mennyire fontos számomra az alkotás és maga a fotó.
Miként látod a fotográfiához fűződő viszonyodat, hogyan használod ezt a médiumot?
A fotográfiára számomra egyfajta nyelv, amivel jobban ki tudom fejezni magam, mint szavakban. A sorozataim is általában így épülnek fel, van egy tézisem, amit szépen apránként képek segítségével mesélek el. Munkáimban sokszor megkérdőjelezem a fotográfia „igazságát” és tárgyilagosságát, ugyanakkor éppen ez a fajta kettőség adja a fotó erejét számomra. Bár a valóságot használom vászonként, nem feltétlenül kell ennek keretein belül mozognom.

Milyen kérdések foglalkoztatnak leginkább általában, és hogyan reflektálsz ezekre a munkáidban?
Ami a legjobban foglalkoztat, az a kortárs közeg, amelyben élünk. Azok a témák, amelyek végigkísérik a mindennapjainkat, azonban nem építjük be őket tudatosan, vagy csak egyszerűen nem foglalkozunk velük. Az utóbbi időben legfőképpen a fogyasztói kultúránk, illetve az antropocén kor foglalkoztat, az új munkám is ezt a problémakört járja körbe: hogyan viszonyulunk a természethez, a hatalomhoz, a társadalomhoz?
Hogyan látod a fotográfia jelenlegi helyzetét, illetve jövőjét?
A felgyorsult világunk, illetve képfogyasztási szokásaink annyira megváltoztak az utóbbi évtizedben, hogy ehhez a kortárs fotónak is alkalmazkodnia kell. Szerintem most még csak tapogatózunk, hogy merre és hogyan tovább innen, talán egy újabb évtized múlva már erre is meglesznek a válaszaink. A fotó nagyon keresi önmagát, közben pedig más médiumok felé is nyit, ami igazán inspiráló számomra. A nagy kérdés a fotó jövőjére vonatkozóan, hogy innen hova tovább. Talán vissza a kezdetekhez.
Min dolgozol most, mik a terveid a közeljövőben?
Jelenleg az új sorozatomon dolgozom, melynek címe Nincs semmi új a Nap alatt, és az említett témákat járja körbe asszociációkon keresztül. A terveimet illetően: szeptemberben folytatom a tanulmányaimat Hágában a Royal Academy of Art mesterszakán, így a következő két évemet főként ez fogja meghatározni.
Válogatás Geibl Kata képeiből












A Capa Központ másik négy 2019-es Futures-tehetsége:
Ádám Anna
Bilák Krystyna
Kocsi Olga
Koleszár Adél
Pingback: Collection of 2019’s best photo selections