A tizenegy európai ország tizenegy fotográfiai intézménye együttműködéseként megvalósuló European Photography Platform Futures projektjének egyik fő célja feltörekvő tehetségek felfedezése és a nemzetközi fotográfiai életbe, különös tekintettel a műtárgypiacra való bevezetése. A platform partnereként a Capa Központ a Budapest Portfolio Review 2019 keretében választott ki öt fiatal alkotót, akik csoportos bemutatkozáson vehetnek részt az idei Unseen Amsterdamon. Ismerd meg a Capa Központ idei Futures-tehetségeit, akiket többek között a fotográfiához fűződő viszonyukról, munkájukról, jövőbeli terveikről kérdeztünk!
Kocsi Olga
Kocsi Olga (1987) 2008 és 2016 között a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen tanult, ahol média design alap- és mesterszakos diplomát, vizuális művészet és design tanári végzettséget szerzett, valamint az intézmény médiaművész doktori képzésében is részt vett. 2011-ben Erasmus ösztöndíjasként a rotterdami Willem de Kooning Academy hallgatója volt. 2017 és 2019 között Derkovits Gyula képzőművészeti ösztöndíjban részesül. Munkáinak egyik kiindulópontja a Házikó, ahol felnőtt, és az ahhoz kapcsolódó személyes történetek. Multiszenzoriális élményt nyújtó multimediális installációiban olyan, a különböző tudományterületek metszéspontjában elhelyezkedő témákat dolgoz fel, mint a valóság és a virtuális valóság viszonya és annak lehetséges jövőbeli változása; a privát szféra és a köztér határvonalainak feltérképezése és feszegetése; vagy az időutazás. Kiemelten fontos számára a néző aktív bevonása, a különböző rendhagyó befogadói helyzetek megteremtése és kialakítása. Budapesten él és dolgozik.

Mikor és hogyan találkoztál először a fotográfiával? Miért és hogyan vált fontossá számodra?
Már kis nyúlként is fotóztam, először csak filmre, így ismerkedtem a médiummal. Később egy digitális, kompakt géppel már tudatosabban kezdtem el dolgozni. 2006-ban vettem meg az első tükörreflexes fényképezőgépemet – autodidakta módon tanultam fotózni, leginkább magamtól vagy könyvekből. Később animációkat és mozgóképeket készítettem. Sokáig fotós szerettem volna lenni, de idővel más felületeken, illetve intermediális alkotásokban találtam meg önmagamat. A fotográfia fontos, szükséges, de nem elégséges eszköz, amit a projektjeimhez használok.
Miként látod a fotográfiához fűződő viszonyodat, hogyan használod ezt a médiumot?
Számomra projektenként változik a médium szerepe. Van, mikor dokumentál, van, hogy magával a folyamattal foglalkozok. Az apparátust időelnyelő eszközként, lenyomat készítéshez használom. Érdekel a fény és az idő szerepe az analóg képalkotás során, és a gépek nélküli kép létrehozása. Foglalkoztat képek különböző anyagokon való testet öltése is.
Milyen kérdések foglalkoztatnak leginkább általában, és hogyan reflektálsz ezekre a munkáidban?
Képkísérletek és anyagkísérletek formájában érdekel a fotó megjelenése – térbeli felületeken, fóliákon, bőrön, szőrön, textileken, fémen, rácson, üvegen, plexin vagy betonon. A különböző anyagok és a képek viszonya foglalkoztat, ebben a témában még sok lehetőséget látok.

Hogyan látod a fotográfia jelenlegi helyzetét, jövőjét?
Future is female!
Min dolgozol most, mik a terveid a közeljövőben?
Jelenleg a debreceni MODEM Családi okok miatt című kiállításán láthatóak munkáim, ahol Don Tamás a kurátor felkérésére hoztam létre új alkotást. Majdnem egy éven át dolgoztunk együtt, ennek az eredménye egy nagyobb installáció lett, ahol főleg üvegfelületek szerepelnek. Az installáció címe Rózsa mama – egy sarkot kértem, itt középen egy majdnem három méteres, faragott szalon tükör kap helyet. A néző, ha szemben áll a tükörrel, magára vetülve lát egy animációt.
Válogatás Kocsi Olga munkáiból









A Capa Központ másik négy 2019-es Futures-tehetsége:
Ádám Anna
Bilak Krystyna
Geibl Kata
Koleszár Adél
Pingback: Collection of 2019’s best photo selections