Tó és tópart Pécsi-ösztöndíjas sorozatokban

Sorozatunkban a Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj támogatásával készült munkákat mutatjuk be tematikus válogatás alapján. A harmadik téma a tó és tópart: Hermann Ildi, Simon Márk és Pályi Zsófia Pécsi József fotóművészeti ösztöndíjjal készült sorozatai a magyarországi tavakat és az azokhoz kapcsolódó jelenségeket és jelentéseket mutatják meg.

Hermann Ildi: Nyaralók

Hermann Ildi: Nyaralók, részlet a sorozatból, 2006 © Hermann Ildi/pecsiosztondij.capacenter.hu

„Hermann Ildi Nyaralók című sorozata mintegy korlenyomatként mutatja be az 1960-as években egyszerű technológiával, rövid idő alatt, olcsó, könnyen beszerezhető anyagokból épített víkendházak 2000-es évek eleji atmoszféráját. Az egyszerre építészeti, szociológiai és kulturális antropológiai megfigyelésekre alapozó sorozat képei a privátfotók hangulatát idézik. A lubickoló emberek, a trófeára akasztott sütőkesztyű, a levesestányérban desszertként fogyasztott dinnye maradványai, ikonikus képei a forró, folyó-, és tóparti nyarak kényelmesen telő idejének.” (Gellér Judit, 2016)

Hermann Ildi: Nyaralók, részlet a sorozatból, 2006 © Hermann Ildi/pecsiosztondij.capacenter.hu
Hermann Ildi: Nyaralók, részlet a sorozatból, 2006 © Hermann Ildi/pecsiosztondij.capacenter.hu

Hermann Ildi 2006-ban, 2007-ben és 2008-ban nyerte el a Pécsi-ösztöndíjat. Nézd meg a sorozat többi képét a Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj archívumának oldalán!

Simon Márk: Lacus Pelso – Sekély tó

Simon Márk: Lacus Pelso – Sekély tó, részlet a sorozatból, 2011 © Simon Márk/pecsiosztondij.capacenter.hu

„A tó, ahonnan tovább lehet menni, ahol meg lehet pihenni, kiengedni, elmerülni. Melyhez odafutnak az utak, de ő megakasztja a vándorlást, és próbatételre készteti az utazót. Van történelme: az ókori rómaiaknak pelso-i villasor, a középkori magyaroknak mocsár- és végvárrendszer, az újkori kelet-németeknek a szabadság Plattensee-je, nekünk meg a Magyar Tenger, ahol jó a lángos és sorsszerű a szakszervezeti üdülés. A Balaton több ennél: maga a távolság, a messzeség, a tekintet végtelen kóborlása. Egyszerre véges és végtelen, pillanatnyi és örök. Benne van a házak kövében, a fürdőzők mozdulatában, formálja szavainkat, szokásainkat, dalainkat. Egy velünk.” (Simon Márk, 2011)

Simon Márk: Lacus Pelso – Sekély tó, részlet a sorozatból, 2011 © Simon Márk/pecsiosztondij.capacenter.hu
Simon Márk: Lacus Pelso – Sekély tó, részlet a sorozatból, 2011 © Simon Márk/pecsiosztondij.capacenter.hu

Simon Márk 2008-ban, 2010-ben és 2011-ben nyerte el a Pécsi-ösztöndíjat. Nézd meg a sorozat többi képét a Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj archívumának oldalán!

Pályi Zsófia: Balaton, a magyar tenger

Pályi Zsófia: Balaton, a magyar tenger, részlet a sorozatból, 2013 © Pályi Zsófia/pecsiosztondij.capacenter.hu

„Ez a hosszú távú dokumentarista projekt a Balatonról, Közép-Európa legnagyobb taváról szól. A képek hordozzák azt a kelet-európai hangulatot, ami évről-évre tűnik el a modernizáció következtében. Az 1960-as, 70-es években kedvelt turista úti célpont volt a tó, ahol számos munkásosztálybeli magyar és külföldi találkozott, akik a Keleti Blokkból érkeztek. Egyúttal találkozóhelyként szolgált a kelet- és nyugat-németek számára is, akiket 1989-ig a berlini fal elválasztott egymástól, viszont ide szabadon utazhattak és itt tudtak találkozni. A kommunizmus bukásával, a régió veszített népszerűségéből, meglehetősen lepukkant és már csak a magyarok látogatták. Azonban napjainkban új reneszánszát éli. A külföldi turisták újra felbukkantak, de a tó régi bája még mindig érződik.
Első pillantásra a képek egy tenger érzetét keltik határtalan horizonttal. Valójában a víz, mint tudjuk, nagyon sekély, átlagosan mindössze három méter mély. A fényképeken az illúziók ugyan szertefoszlanak, a Balaton mégiscsak egy tó marad csupán. A magyarok egymás között ironikusan mégis magyar tengerként gondolnak rá.” (Pályi Zsófia, 2013)

Pályi Zsófia: Balaton, a magyar tenger, részlet a sorozatból, 2013 © Pályi Zsófia/pecsiosztondij.capacenter.hu
Pályi Zsófia: Balaton, a magyar tenger, részlet a sorozatból, 2013 © Pályi Zsófia/pecsiosztondij.capacenter.hu

Pályi Zsófia 2011-ben, 2013-ban és 2014-ben nyerte el a Pécsi-ösztöndíjat. Nézd meg a sorozat többi képét a Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj archívumának oldalán!

Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj archívum

„Az 1991-ben létrehozott Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj célja, hogy »segítse az önálló művészeti tevékenységet folytató, tehetséges fotográfusok pályakezdését, alkotómunkáját, fejlődését, és kedvező feltételeket teremtsen a formanyelvében és tartalmában korszerű, színvonalas művek létrehozásához«. […] Az ösztöndíj rendszerének fontos eleme, hogy a zsűri által kiválasztott alkotók sorozataikat  fizikai formában mutatják be. A Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj huszonötödik évfordulójára készülő archívum létrehozásának legfontosabb célja egy két és fél évtizedes hiány pótlása: digitálisan is bemutatni, hozzáférhetővé, láthatóvá és kutathatóvá tenni az összes, ösztöndíjas időszakban készült alkotást. A teljességre és pontosságra törekvés jegyében az archívumot folyamatosan szerkesztjük és frissítjük, a sorozatok leírását angol nyelven is publikáljuk.” (Gellér Judit kurátor, az archívum gondozója)

Pécsi 25. Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj 1991–2016 – tanulmánykötet

Az ösztöndíj fennállásának 25. évfordulóján, 2016-ban a Capa Központ szervezte meg a Pécsi 25. című kiállítást, amelyhez kapcsolódva tanulmánykötet is megjelent. A kötetben Gellér Judit, Horányi Attila, Mélyi József, Perenyei Monika és Zsámboki Miklós tanulmányai olvashatóak. A könyv kapható a Capa Központban.

Nézd meg a többi, Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj támogatásával készült sorozatokból álló válogatást is!

Leave A Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük