2020 kedvencei – Grászli Bernadett

Grászli Bernadett művészettörténész, kurátor kedvenc kiállításai, könyvei a 2020-as évből.

A 2020. évi kiállítások közül figyelemre méltó a Neon Galéria Bernát András ritkán látható fotómunkáiból rendezett tárlata. A művek bemutatását a galéria vezetője, Tóth Árpád azért is tartotta fontosnak, mert ezek az alkotások az életmű izgalmas fejezeteként közvetlen kapcsolatot teremtenek a művész ismert rajzaival, festményeivel. Véleményem szerint a projekt nagy érdeme, hogy a kiállításhoz katalógus is készült, Hajdú István remek tanulmányával. (Hajdú István: Lebegve a határon. Bernát András fotói. 1978–1983. Szerk.: Bernát András, Tóth Árpád. Könyvterv: Zimmermann Zsolt.) A kiadvány Man Ray idézettel kezdődik: „Azt fényképezem, amit nem óhajtok megfesteni, s azt festem meg, amit nem tudok lefényképezni.”

2020 szeptembere a független kiállítóhelyeken bemutatott legújabb cameraless projektekről szólt. Dobokay Máté (ACB Galéria) az Igor Metropol rezidenseként szeptember 18-án és 19-én szervezett Open studio (Igor Metropol, Budapest, Sztregova utca 1. IV. emelet a folyósó végén) eseményt. A rendezvény különlegességét adta, hogy a FIXATION pop-up kiállítás újragondolt anyaga mellett a kamera nélküli fényképezés különböző munkafolyamataiba – fizikai és elektrokémiai eljárások, a vegyszerből kinyert ezüst és a hordozója – is betekinthettek az érdeklődők.

Dobokay Máté: Silver on Glass (Petri-dish), 2019 © Dobokay Máté

Szabó Dezső (Vintage Galéria) 2015 és 2020 között készült, a kamera nélküli fotográfia fogalomkörébe tartozó munkáit a Godot Kortárs Művészeti Intézet (GICA) kiállítóterében mutatták be. A több, mint száz műalkotás szerepeltető, nagyszabású kiállításon Szabó Dezső a printszintaxis lehetőségeit, kérdéseit vette fel, a képzőművészet és a fotográfia határterületén mozogva. Két legújabb sorozatáról, így ír az alkotó: „A Blue című, cianotípiákból álló sorozatban az égkékségmérő-eszköz gondolatához kapcsolódó nosztalgikus visszapillantásom jelenik meg, 21. századi redukcionista műalkotás formájában […] A Kiterjesztett spektrum pedig tekinthető a színes fotografikus kép alaptulajdonságának megjelenítéseként. Ennek a színességnek elemi formája, jele vagy képe maga a spektrum, mint ábrázolás.”

Hiánypótló, fontos esemény a 2020 októberében bemutatott Review of Hungarian Photography Issue No. 1. kötet megjelenése, amely online felületen is elérhető az érdeklők számára. A Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ és a Fotóművészet magazint megjelentető Kortárs Művészeti Alapítvány évente megjelenő angol nyelvű kiadványának célja, hogy szélesebb körben, a nemzetközi közönség számára is ismertté tegye a Magyarországon dolgozó fotográfusok és fotós szakírók munkáit. A kötetből különösen figyelemre méltónak tartom Pfisztner Gábor Türk Péterről írott tanulmányát (Gábor Pfisztner: The Reality of the Phenomenon – Péter Türk and photography) és Cséka György Ősz Gábor művészét bemutató írását. (György Cséka: The order of illusion – About the art of Gábor Ősz).

Az 59. Velencei Biennálé projektjei közül Ősz Gábor és Mucsi Emese munkáját találtam a legizgalmasabb tervnek, amelyet többek között művészeti értéke és aktuális koncepciója miatt is szívesen láttam volna 2022-ben, a Magyar Pavilon kiállításán. Kiállító művész: Ősz Gábor, kurátor: Mucsi Emese, grafikus: Szmolka Zoltán, belsőépítészeti tervezés: Pongor Soma (Studio Nomad). Részlet a pályázati anyagból: „Ősz Gábor a zavarba ejtő, látványos installációkkal lezárt megállapítások közlése helyett, újabb kérdéseket intéz a befogadókhoz, akik a kiállítási helyzetben elmerülve, a vetített képek láttán önkéntelenül is azon merengenek majd, hogy mi a valóság… A PASSIVE MOVEMENTS című kiállítási projekttel Ősz Gábor a közel harminc éve tartó művészeti programját folytatja, amelynek keretében arra a központi kérdésre keres választ, hogy mi a kép, mi a fotografikus reprezentáció határa, mi a valósághoz való viszonya, mi az, amit valósnak nevezünk. A PASSIVE MOVEMENTS kiállítás keretében legújabb eredményeit négy kinetikus multimédia-installáció formájában mutatja be…”

© Ősz Gábor/ludwigmuseum.hu

Cikkíróinktól azt kértük, hogy olyan projektről ne írjanak, amelyben érintettségük van.

Nézd meg a 2020 kedvencei sorozat többi részét és 2019 kedvenceit is!

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük