A hónap alkotója rovatunkban különböző aspektusból – aktualitások mentén és személyes nézőpontból – mutatunk be egy kortárs fotográfust vagy vizualitással foglalkozó alkotót, szakembert. Mivel foglalkozott a közelmúltban? Milyen helyeken fordul meg, mi érdekli a hétköznapokban? Ki a legfontosabb fotográfus számára, melyik a kedvenc könyve, milyen zenét szokott hallgatni? Ilyen, és ehhez hasonló témákról kérdezzük a hónap alkotóját.
A hónap alkotója 2021 februárjában Ádám Anna.

Ádám Annát (1983) kezdetben a design érdekelte, stylingot tanult és tervezést, amorf kollekciókat készített, majd elkezdte a ruha performatív és koreográfiai lehetőségeit kutatni, a kifutót színpadként értelmezni, divatperformanszokat csinálni. A testre egyre inkább egy érzékeny, egyszerre fizikális és immateriális – empatikus, intuitív képességet, érzelmeket ötvöző – topográfiaként kezdett tekinteni, egy olyan hadszíntérként, aminek a kisajátításáert, uralásáért évezredek óta folyik a harc.
2016-ban végzett mesteren az École Nationale Supérieure d’Arts de Paris-Cergy (FR) művészeti egyetemen. Jelenleg az alkotás, az oktatás és a közösségépítés területén tevékenykedik ilyen-olyan formában. Munkáiban a kortárs kánonban alulreprezentált és a művészeti piacon alulértékelt marginális formák és esztétikák használatán keresztül a konvenciókat, normákat, egyéni és társadalmi elvárásokat kérdőjelezi meg. Alkotásaiban visszatérő elem a hatalmi fölény, domináns viszony, elnyomás, kizsákmányolás feminista perspektívából történő vizsgálata. Alkotói módszerének egyik alapja a horizontális, művészeti határokat nem ismerő együttműködés: 2005-ben a párizsi Magyar Intézetben színházi társulatot alapított, 2014-ben Budapesten művészkollektívát. 2019 óta a párizsi székhelyű Gray Box társulat művésze. Anna hisz abban, hogy a kortárs művészet lehet demokratikus, kevésbé kirekesztő, szolidáris és közösségi. Szerinte az olyan kortárs művészet, amelynek az alkotásait csak közvetítéssel tudja befogadni a néző, például leíró szöveg, tárlatvezetés vagy művészetpedagógiai foglalkozás segítségével, nem a széles közönségnek szól, csupán a társadalom egy privilegizált szegmenségnek. A népszerűsítésen és szélesebb körű befogadhatóságon fáradozó kezdeményezések helyett a kortárs művészet reformálását hiányolja, egy autonóm, közvetlenebb, szélesebb társadalmi rétegek számára is nyitott, elérhetőbb és érdekesebb kortárs művészetet.
2016 óta megfordult már számos hazai és külföldi, fővárosi és vidéki művészeti intézményben, szakmai rendezvényen, alternatív helyszínen, szórakozóhelyen, közösségi térben, iskolai tornateremben, közterületen, a Ludwigban és a Blaha Lujza téren egyaránt. Olyan színházakban mutatja be munkáit, mint az E-Werk Kulzurzentrum (DE), Théâtre National de Syldavie (FR), Piccolo Teatro (DE) vagy a bécsi RHIZ techno klub, és olyan kiállítóhelyeken, mint a jereváni Modern Művészetek Múzeuma (AM), a párizsi Nemzeti Történeti Múzeum (FR) vagy az isztambuli feminista közösségi Purespace (TR). 2019-ben a Bécsi Képzőművészeti Akadémián és az Artois Egyetemen (FR) tanított performanszművészetet egyetemistáknak, és a párizsi Grand Festival keretében tartott workshopokat bevándorlóknak. 2020 folyamán a ZFinMalta (MT) és a Mediterranean Dance Center (HT), 2021-ben pedig a Dance City Theatre Newcastle (GB), az A4 (SK) és az Abbaye de Maubuisson (FR) rezidens művésze lesz. Anna álomprojektje az Engedetlenség leányiskolája, amely a kritikus gondolkodáson, tiltakozáson és ellenálláson alapuló kísérleti és transzdiszciplináris művészetek iskolája és harosok klubja egyben. Az egyaránt elméleti és gyakorlati órákból álló képzés teljesen ingyenes, és minden nő számára nyitott.
Ádám Anna képeit már a Capa Központban is láthattátok: a Haiku című csoportos kiállításon. 2019-ben a Capa Központ egyik FUTURES-tehetsége volt, ugyanebben az évben a CAPAZINE – LET’S DANCE workshopon vendégelőadóként vett részt.

Nézz meg egy válogatást Ádám Anna munkáiból és kövesd a blogunkat, hogy jobban megismerhesd a képzőművészt és munkásságát!























