Hajdú József: Vizuális Napló

A hónap alkotóját arról kérdeztük, hogy az utóbbi időben merre járt, mivel foglalkozott, min dolgozott.Hajdú József a Capa Központban látható Transzfer című kiállításról mesélt.

2014-ben Retracings címmel Uhl Gabriella művészettörténész, kurátor szervezett egy kiállítást archívumhasználat a kortárs fotográfiában téma köré. Ehhez készítettem az Erdélyi Mór egy napja a Temesvári Postaigazgatóságon című sorozatomat, újra felfedezve az archív fotókból kiolvasható, 100 évvel korábban belekódolt történetet. A végső képeken a 100 éves eredeti fotó és a tableten megjelenő elektronikus kép együtt jelenik meg mindenfajta utólagos manipuláció nélkül egy képállományba mentve, digitális print formájában. 

Az Erdélyi Mór egy napja a Temesvári Postaigazgatóságon sorozat darabjai, 2014

Jelenlegi Transzfer projektemben azt vizsgálom, hogy bizonyos fényképalbumokban az eredeti fénykép miért és hogyan kopírozódik át a védőpapírra. Számomra ez a műtárgyak helyes vagy inkább helytelen tárolásán túlmutató jelenség, hiszen új kép jön létre, látszólag önmagától, automatikusan, igaz ehhez kellett kb. 100 esztendő.

Erdélyi Mór egy 11 darabos albumsorozatot készített a Magyar Királyi Posta megbízásából a legújabb postai létesítményekről és berendezésekről az 1912 és 1925 közötti években.

Néhány albumból eddig is volt több példány a Postamúzeumban, azonban a 2013-as költözésekor újabbak kerültek elő a raktárak mélyéről, némelyik talán még ki sem volt nyitva az elkészítésük óta. Valószínűleg ennek a háborítatlan állapotnak lehet a következménye, hogy a fényképpel közvetlenül érintkező vékony hártyapapírra az idők folyamán átkopírozódott a kép.

Első reakcióként savmentes papírlapokat helyeztem az eredeti fotó és a védőpapír közé, hogy óvjam az eredetit, még mielőtt a védőpapír teljesen tönkreteszi magát a műtárgyat, az eredeti fényképet. Úgy gondoltam, hogy valamilyen kiegyenlítődési folyamat játszódik le a kép és a védőpapír között, ami nem kívánatos. Időnként, úgy 2-3 évenként ránéztem az albumokra, hogy történt-e változás, és minden alkalommal megcsodáltam a száz év alatt létrejött másodlagos képet. A kialakult kép látványa szép és elgondolkodtató volt. Ez a védőpapíron kialakult másodlagos kép felkínálja magát, hogy egy újabb körben, a kiállítóterem falán önálló műtárgyként jelenjen meg, hasonlóan, mint a korábbi Röntgenhanglemezek sorozatom darabjai. A finom részletek láthatóvá tétele végett erőteljes léptékváltásban gondolkodtam, és az átvilágíthatóság kérdése is újra meg újra előkerült, hiszen mégiscsak egy részben átlátszó anyagon alakult ki a másodlagos kép.

A Capa központban, 2017-ben láttam Benkő Imrének a Sziget fesztiválon készült képeiből egy olyan anyagot, ami átvilágító dobozokban volt kiállítva. A volt Tivoli mozi sötét terében sorokba rendezve a mennyezetről lógtak a lightboxok, amelyek mindkét oldalán képek voltak. Jól emlékszem az élményre, ahogy bóklásztunk a sorok között, a terem világítása pedig csak a képeken átszűrt fényből állt. Aztán amikor kölcsönkaptam egy ilyen lightboxot, hogy kipróbáljam, hogyan néz ki a védőpapírról átemelt kép, már azt is tudtam, hogy a Capa 8F galériája méretében és adottságaiban is megfelelő lenne a kiállítás megrendezéséhez. Tetszett, hogy az utca felé nagy üvegfelülettel rendelkezik a kiállítótér, és elképzeltem, hogy a terem végében a világító képek felkeltik a járdán elhaladók érdeklődését, és legalább egy pillanatra megállnak, betekintenek az ablakon. Ehhez persze az is kellett, hogy a téli hónapokra essen a kiállítás, amikor rövidek a nappalok és korán sötétedik, hiszen akkor működik igazán az elképzelt látvány.

A válogatás a teljes albumsorozat képeiből történt, és az elsődleges szempont a látvány volt, amelybe az eredeti kép kompozíciója, hangulata éppúgy beletartozik, mint a kialakult másodlagos kép milyensége.

A kiállításhoz kapcsolódva Flesch Bálint szakértő segítségével a Festményvizsgálati Laborban végzett XRF (röntgensugaras fluoreszcens spektroszkópia) vizsgálatok nyomán sikerült a jelenség okait mélyebben megismerni.

A kiállítás idejére a Postamúzeum kölcsönzött 3db Erdélyi Mór albumot, ami vitrinben látható. Készítettünk egy rövidfilmet Gombos Lajossal a jelenség bemutatására, és neki köszönhető a kiállítás arculata is.

fotó: Hajdú József

fotó: Hajdú József

fotó: Hajdú József

fotó: Hajdú József

fotó: Capa Központ

fotó: Capa Központ

Leave A Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük