Benkő Imre: Utak, fények

A hónap alkotóját, Benkő Imrét arról kérdeztük, hogy az utóbbi időben merre járt, mivel foglalkozott, min dolgozott. Személyes beszámolója mellett a munkamódszerébe és a technikai részletekbe is betekintést enged.

„Fotográfusként a való világ vizuális értelmezése, az ember és környezetének sajátos dokumentatív ábrázolása érdekel…A dokumentarista fotográfia a való világot kutatja, a mulandóságnak állít emléket, vizuális időutazóként alkalmas egy kor hangulatának megidézésére. Az idő múlásával emlékeink felértékelődnek, de fontosabb a kortársak, a korszak közös élményanyaga.” (Benkő Imre)

Szürke fények – Portréfilm Benkő Imre fotográfusról (előzetes)
Rendező: Pacskovszky József, operatőr: Gózon Francisco

Az elmúlt fotóévem nagyon mozgalmas, sűrű volt, tavasszal megjelent Palotai János Benkő Imre Élet-Mű című monográfiája, a televízió bemutatta Szürke fények című új portréfilmem. Fotóesszéimet folytatva huszonhatodik alkalommal fényképeztem a Szigeten, kétszer utaztam Kínába, majd Portugáliában és Erdélyben tágítottam vizuális világképem… Ősszel a pesterzsébeti Gaál Imre Galériában UTAK: Kína 1984–2018 címmel nyílt kiállításom. A budapesti változó életformát kutatva az év során is vissza-vissza tértem néhány kedvenc helyszínemre.

UTAK: Kína 1984–2018 kiállítás meghívó
Palotai János: Benkő Imre Élet-Mű könyvborító

A portréjellegű „Panoptikum” témámban, amit elsősorban a fotográfiához közel állókról készítek, novemberben Miltényi Tibor fotóesztéta munkáságából próbáltam idézni, amelyből először itt, a Capa blogon látható néhány képem.

Benkő Imre: Miltényi Tibor. Budapest, 2018 © Benkő Imre

Miltényi Tibor (1960) művészeti író, fotóesztéta. A Magyar Iparművészeti Főiskolán tanított, amikor a nyolcvanas évek végén közelebbről is megismerhettem. A nevéhez fűződik egy tanyán élő autodidakta fényképész, Papp Gergely életművének a felkutatása, beemelése a honi fotótörténetbe, a spontán tehetség különleges esztétikájú, technikailag lepusztuló képeiből kiállításokat szervezett, tanulmányokat írt, amelyeket hazai és nemzetközi szintéren is publikált. Papp Gergely képeinek hatása Tibor későbbi gesztusfestészetében is megjelenik.

Benkő Imre: Miltényi Tibor. Budapest, 2018 © Benkő Imre
Benkő Imre: Miltényi Tibor. Budapest, 2018 © Benkő Imre

Hosszú távú témáimat Nikon F3 és Horizon 202 panorámagéppel, Ilford HP5 filmre analóg technikával készítem, a dokumentarista hatás érdekében elsősorban nagy látószögű fix objektíveket használok, a közeli jelenléttel emberi kapcsolatokat legalizálhatok, a fotóimat utólag nem vágom, a felvétel hevében kiszakított szerkesztett látvány hitelesíti dokumentarista gondolkodásom, a fekete képszegély a film szélét jelzi… A filmről készült kontaktokról válogatva 18×24 cm-es nézőgépek készülnek, amelyek később mintául szolgálhatnak fekete-fehér kiállítási fotóim nagyításaihoz.

Benkő Imre: Hajógyári-sziget. Budapest, 2018 © Benkő Imre
Benkő Imre: Hajógyári-sziget. Budapest, 2018 © Benkő Imre

A harmadik fényképezőgépem egy alap zoomos digitális kamera, amivel útinaplószerűen fényképezek, élek a technika adta gyors lehetőségekkel, válogatok, szerkesztek, a fontosabbnak vélt színes korrajzokról időnként nézőképeket, majd nagyításokat is készíttetek, de csak a saját archívumom számára.

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük