Erdei Krisztina: Sorakozó!

A hónap alkotóját, Erdei Krisztinát arról kérdeztük, hogy az utóbbi időben merre járt, mivel foglalkozott, min dolgozott. Személyes beszámolóját, a pozsonyi Képzőművészeti Egyetemen készített Sorakozó! című vizsgamunkájának szöveges és vizuális lenyomatait olvashatjátok, láthatjátok.

Mostanában az emlékezet- és művészeti kutatás összefüggéseivel foglalkozom. A múlt félévben Pozsonyban tanultam a Képzőművészeti Egyetem (Academy of Fine Arts and Design of Bratislava) Photography: Construct, Reality stúdiójában. Az egyetemen fotográfiát tanuló diákok itt több stúdióból választhatnak. A fentebb említett, a fotó transzdiszciplináris lehetőségeivel foglalkozó csoport mellett a dokumentarizmus kortárs szerepét firtató és a fotó műfaji sajátosságaival kísérletező műhely is működik.

Vizsgamunkám, melynek címe Sorakozó!, egy évente Lamacsban, Pozsony egyik külvárosában megrendezett eseményből indul ki. Sorozatom a kollektív emlékezet által életben tartott tizenkilencedik századi történésekkel foglalkozik a közép-európai régióban. A művészeti kutatás fontos eszköze lehet a köztudatba kevésbé beépülő, feledésbe merülő történetek felelevenítésének vagy a már adottnak tekintett narratívák újragondolásának.

Fotó: © Erdei Krisztina

Lamacsban 1866-ban csatázott Poroszország és Ausztria, ezt az ütközetet játsszák újra minden évben a hagyományőrzők. A panelházak között masírozó, korabeli egyenruhákban vonuló katonák a porosz-osztrák-olasz háború utolsó csatájára emlékeztetik a közönséget. Munkámban ezzel az eseménnyel kapcsoltam össze egy szintén az 1866-os évhez köthető történést. Az Első Internacionálé épp ebben az évben fogadott el határozatot a női munkáról, ami mérföldkő volt a női munkavállalás történetében. Budapesten a Postamúzeumban megtekinthetőek az egyik első technikai tudást igénylő női munka dokumentumai. A telefonközpontokban már a munkakör kialakulásakor nők kezdtek dolgozni. A bizalmi munka a hívót kapcsolta össze a hívott féllel.

Fotó: © Erdei Krisztina

A Sorakozó! a két tizenkilencedik századi jelenség vizuális hasonlóságával operál és fókuszba állítja a gesztusok különbözőségét: miközben a háború területeket választott szét és határokat húzott, a telefonos kisasszonyok embereket kötöttek össze, határokat hidaltak át.

Fotó: © Erdei Krisztina
Fotó: © Erdei Krisztina
Fotó: © Erdei Krisztina
Fotó: © Erdei Krisztina
Fotó: © Erdei Krisztina
Fotó: © Erdei Krisztina

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük