Színes virágcsendéletek az autokróm eljárás korából

Az egyik leghíresebb huszadik századi amatőr fotográfus, aki színes fotókat (is) csinált, Jacques Henri Lartigue. „Az élet és a szín számomra elválaszthatatlanok egymástól” – mondta a francia művész, akinek az egyik kedvenc témája a virágok voltak.

Lartigue egyik autokróm technikával készült képe 1927-ből
Jacques Henri Lartigue: Arlette Boucard, Cannes, Franciaország, 1927 © Jacques Henri Lartigue/artsy.com

Lartigue 1912 és 1927 között az autokróm eljárás segítségével készített színes képeket. A Lartigue – Life in Color kiállítás aprópóján – ahol Lartigue autokróm technikával, illetve virágokról készült fotói is láthatóak – röviden bemutatjuk az autokróm eljárást és egy, az ezzel a technikával készült virágcsendéletekből álló válogatást az Europeana gyűjteményéből.

A színes fotó igénye a fénykép megjelenésével egyidős – minthogy a valóság színes, az első, monokróm dagerrotípiák láttán az emberek azonnal elkezdtek különböző módszereket keresni, hogy színes képeket alkossanak. Auguste és Louis Lumière, a mozgókép feltalálói, 1904-ben jelentős áttörtést értek el a színes fotográfia területén, az általuk létrehozott Autokróm Lumière az első kereskedelmi szempontból is életképes és széles körben használt színes fotográfiai eljárás lett. A piacon 1907-ben mutatták be, és 1935-ig gyártották.

Alfred Stieglitz fotográfus a Camera Work 1907. évi huszadik számában dicsérte a színes eljárást: „a színes fotográfia kész tény. A látszólag örökkévaló kérdés, hogy a szín valaha elérhető lesz-e a fotográfus számára, kétségkívül meg lett válaszolva. Az eljárás lehetőségei, úgy tűnik, határtalanok. Röviden, a világ hamarosan meg fog őrülni a színekért, és ezért Lumière lesz a felelős”.

Az autokróm eljárásnak azért még komoly határai voltak: „Csak vetítve, ablakképként, illetve kiállításon, tükrös installációban volt szemlélhető. Gyakorlatilag sokszorosíthatatlan volt. […] Művészi felhasználását akadályozta, hogy az eljárás csak kisebb méretű képek készítésére volt alkalmas. […] A lemez hosszú expozíciót igényelt, mert érzékenysége a legjobb esetben is csak harmada volt az akkor használatos fekete-fehér lemezekének”.

Mindezzel együtt számos előnye is akadt. Bármelyik szabályszerű fényképezőgépben lehetett használni egy speciális, sárga szűrővel; a kép elkészítéséhez elég volt egy expozíció, ellentétben a korábbi eljárásokkal, ahol három kellett; bár drága volt, nem annyira, hogy ne lehessen hozzájutni; az amatőrök számára sokkal könnyebb hozzáférést adott a színekhez; és bár mai mérce szerint a színek nem voltak élethűek, az autokróm eljárás meleg, puha színvilágú képeket produkált, amelyeket az emberek kellemesnek találtak.

Ismeretlen alkotó © Tekniska museet/europeana.eu
John Jäderström © Tekniska museet/europeana.eu
John Jäderström © Tekniska museet/europeana.eu
John Hertzberg © Tekniska museet/europeana.eu
C. G. Alm © Stiftelsen Nordiska museet/europeana.eu
John Hertzberg © Tekniska museet/europeana.eu
Ismeretlen alkotó © Tekniska museet/europeana.eu
John Hertzberg © Tekniska museet/europeana.eu

Jacques Henri Lartigue színes képei 2019. június 7. és 2019. szeptember 1. között a Capa Központban megrendezett Lartigue – Life in Color című kiállításon láthatóak.

Források:
Robert Hirsch: Exploring Color Photography. From Film to Pixels. Focal Press, 2011
Autokróm – Történeti eljárások Magyarországon

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük