Tóth Hanga: A növénymegfigyelés fotográfiai gesztusai

Tóth Hanga – aki a CAPAZINE – LET’S PLANT workshopon mint szövegíró vett részt – írása olyan fotográfiai gesztusokat mutat be Pécsi-ösztöndíjas sorozatokból, amelyek a néző figyelmét a növényvilágra irányítják és kérdőre vonják az emberek és növények sokrétű, problematikus kapcsolatát.

A hétköznapokban sokszor nem érzékeljük a növények jelenlétét, úgy tekintünk rájuk, mint a tárgyakra, amelyeket kedvünk szerint helyezhetünk oda, ahova akarjuk, és akár módosíthatunk is. Annyira ismerősek, hogy alig látjuk őket.

Mi kell ahhoz, hogy valóban észrevegyük a növényeket? Baptiste Morizo szerint az érzékenységünk válságban van, egyre kevésbé tudunk más élőlényekkel kapcsolatot teremteni. Egyre kevesebbet látunk és értünk belőlük, egyre kevesebb érzést és érzelmet tudunk átélni, amikor a többi élő felé fordulunk. Hogyan gondolhatjuk újra a növényekhez fűzött viszonyunkat? Fényképek segítségével közelebb kerülhetünk nyelven kívüli valóságukhoz?

Kiemelés

Ember Sári munkájában egy kéz kékre festett papírt helyez egy növény mögé. Az egyszínű háttér előtt a virág képpé válik – képpé válik, hogy jobban lássuk?

© Ember Sári/pecsiosztondij.capacenter.hu

Máté Balázs fényképe is a látás nehézségére mutat rá: könnyebben megnyílnak nekünk a növények, ha színekkel próbáljuk a formájukat értelmezni?  A rózsaszínre festett ágak elkülönülnek az őket körülvevő barna gallyak kaotikusnak tűnő összefonódásától. A kiemelés egyszerűsíti a megértést, áttekinthetőbbé teszi a vonalakat, kibogozza a határokat…de közelebb visz minket a bokor megértéséhez?

© Máté Balázs/pecsiosztondij.capacenter.hu

Elkerítés

Máshogy látjuk a növényeket attól függően, hol vannak, milyen emberi, politikai realitások formálták élőhelyüket?

Németh Sz. Péter Határ út című projektjének elkészítéséhez végigjárta és dokumentálta Budapest teljes határszakaszát, azt a képzeletbeli vonalat, amely elválasztja a fővárost a vidéktől. Megfigyelhető valamiféle átmenet? Mást jelent növényeket fényképezni városban, mint városon kívül? Hogyan befolyásolja a természetről alkotott képünket az emberi határok jelenléte?

© Németh Sz. Péter/pecsiosztondij.capacenter.hu

Péter Ildikó Határok című 2013-as sorozata Magyarország schengeni határainak magyar oldalán található utakat és növényeket mutat meg. Az 1137 kilométer hosszúságú útvonal mentén készült képek olyan határszakaszokat örökítenek meg Magyarország, Ausztria, Szlovénia és Szlovákia között, amelyeken 2007 decembere óta korlátozás nélkül lehet áthaladni. Nyomot hagy a növényeken a környezet szimbolikus változása?

© Péter Ildikó/pecsiosztondij.capacenter.hu

A megfigyelő megfigyelése

Egy kép valakiről, aki néz, megmutatja a tekintet és tárgya viszonyát. Hogyan nézünk saját kertünkre? És máséra? Máshogy vizsgáljuk a növényeket, ha mi ültettük, locsoltuk, alakítottuk, ápoltuk és neveltük őket? Mit érzünk, amikor a kertünk határán túl húzódó természetet figyeljük meg? Hogyan alakítja látásunk a birtoklás léte, vagy hiánya?

Piti Marcell a Maga ura című sorozatában olyan embereket fényképez, akik maguk döntéséből választották a tanyasi életformát: van köztük biokertész, állattenyésztő, tájvédelmi őr, fazekas. A gazdákat, kistermelőket egy képen ábrázolta környezetükkel, hogy a nézés gesztusán keresztül értelmezze kapcsolatukat az őket körülvevő növényzettel.

© Piti Marcell/pecsiosztondij.capacenter.hu

Hermann Ildi képén egy férfi nyaralója kertjét figyeli. Mit jelentett a ’60-as, ’70-es évek Magyarországán egy saját kert kialakításának lehetősége? Hogyan látjuk az állandóan változó kerteket?

© Hermann Ildi/pecsiosztondij.capacenter.hu

A hiány megmutatása

Kállai Márton Közösségi kertek című sorozatában azt figyeli, miként módosítja Budapest különböző területeit a városi gazdálkodás. Képén egy csoportot látunk dolgozni egy budapesti közösségi kertben, azonban a növények még nincsenek jelen, csak létrejöttüket támogató emberi gesztusok. Mit taníthatnak az emberi közösségeknek a kertek és növénytársulások?

© Kállai Márton/pecsiosztondij.capacenter.hu

Kasza Gábor képe a negatív utópiákat felsorakoztató Y sorozat egyik eleme. A megrendezett fotón szereplők válaszúton tűnnek fel, egy kimondatlan válság pillanatában, ahol a növényi életnek már nincs tere. Lehetséges egy új etikai pozíció kialakítása, amely képes megállítani a természet rombolását a növények antropomorfizálása nélkül?

© Kasza Gábor/pecsiosztondij.capacenter.hu

Nézd meg a többi, Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj támogatásával készült sorozatokból álló válogatást is!

Leave A Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.