Somorjai Balázs: Fotográfiai inspirációk

A hónap alkotóját arra kértük, hogy mutasson be néhány, a számára fontos vagy az utóbbi időben a figyelmét felkeltő fotográfust, illetve képeket, akik nagy hatással voltak rá.

Arnold Newman

Arnold Newman nevénél nincs is kézenfekvőbb válasz arra, hogy ki inspirálja a jelenlegi munkásságomat. Ugyan nincs egyértelmű példaképem, az ő átgondolt környezeti portréi mégis sokat segítettek abban, hogy én is tudatosabb alkotóvá váljak. Képes vagyok hosszan kutatni egy fotóján a vizuális utalások után, és rendkívüli módon szórakoztat Newman kegyetlensége is. Ebből a „kategóriából” a személyes kedvencem Bill Clinton portréja: az elnök az asztalától kifordulva, az asztalon sorakozó családi fotóknak részben hátat fordítva mosolyog a kamerába. Nem is volna ebben semmi különleges, ha Newman nem úgy választja meg a látószöget, hogy azon látszódjon a szoba ovális íve. Ekkor 1999-et írtunk, és egy évvel jártunk a Monica Lewinsky-botrány kirobbanása után.

Arnold Newman: Bill Clinton, Washington D.C., 1999 © Arnold Newman

Stefan Lorant

Néha nem tudom eldönteni, hogy könyvolvasó vagy könyvgyűjtő vagyok. Előszeretettel figyelem, hogy melyik alkotó milyen könyvet ajánl a Capa blogon, és ha valami megtetszik, beszerzek belőle egy példányt. Hasonló szeretettel olvasom a Punktot is, ahol épp tavaly karácsonykor volt téma a magyar származású Stefan Lorant zsebmagazinja, a Lilliput, és a képpárokat összegyűjtő 1940-es könyv, a Chamberlain and the beautiful Llama. Két héttel később megérkezett hozzám is. A bevezetőjében Stefan Lorant a kezdetekről ír: arról, hogyan keltek versenyre a két kicsi szerkesztőségi szobájukból a nagy kiadókkal. Eredetiek akartak lenni, és amikor az első képpár ötlete megszületett, hittek benne, hogy az olvasók – akik „intelligensebbek, mint amilyennek a szerkesztők hiszik őket” – érteni fogják. Nekik lett igazuk.

Stefan Lorant: Chamberlain and the beautiful Llama, and 101 more juxtapositions

Részlet a Chamberlain and the beautiful Llama, and 101 more juxtapositions című könyvből

Részlet a Chamberlain and the beautiful Llama, and 101 more juxtapositions című könyvből

Az „utcafotósok”

Harmadikként alkotók egy csoportját választottam, akiket David Gibson utcafotós szerkesztett egy kötetbe: a „magafajtákét”. Gibson a The Street Photographers Manual című munkájával tulajdonképpen a kortárs munkák elemzését és az „utcázás” közben haszonra váltható tippeket és következtetéseket fűzte össze, ezzel pedig egy rendkívül bátorító munkát tett le az asztalra. Nekem, aki csodálattal vegyült irigységgel nézi a street fotósok jobban sikerült felvételeit, különösen jóleső érzés olvasni ezt a könyvet. Arra persze senki ne számítson, hogy könyvből tanul majd meg fényképezni, de – ahogyan fogalmaz benne – „nem tudod megtanítani, hogyan legyen valaki szerencsés, és a street fotó iránti szenvedély sem tanítható, de ha a mag benned van, ez a könyv növekedésre serkentheti.”

David Gibson: The Street Photographers Manual

Részlet a The Street Photographers Manual című könyvből

Részlet a The Street Photographers Manual című könyvből

Leave A Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük