Perneczky Géza: Tükrök

Tükrök – Perneczky Géza konceptuális fotográfiája az 1970-es évekből című kiállítással a Capa Központ az első önálló múzeumi válogatással tiszteleg Perneczky Géza fotóművész előtt, aki egyúttal a hónap alkotója a Capa blogon.

Perneczky Géza, Cyclops, 1975 | Courtesy of Géza Perneczky / Patrick Urwyler (Chimera-Project)

Perneczky Géza a magyar konceptuális művészet főhőse: korai konceptuális munkái és publikációi a magyar neoavantgárd katalizátoraként szolgáltak. 1970 óta Perneczky Géza Kölnben él és dolgozik, és fontos közvetítő a magyar és kelet-európai, valamint a nemzetközi művészeti világ között.

A kurátor, Patrick Urwyler úgy állította össze a kiállítást, hogy átfogó képet nyújtson Perneczky konceptuális fotográfiai munkásságáról, amely a teljes életmű legkiemelkedőbb munkáit foglalja magában. A kiállított munkák Perneczky művészi karrierjének elején (1970 és 1975 között) születtek – ekkorra tehető Kölnbe való kivándorlása is. Nagyrészt ebben a rövid, de meghatározó időszakban készítette el a szakadár művész a leghíresebb alkotásait, amelyek ma nagynevű gyűjtemények részét képezik, többek között a New York-i Metropolitan és MoMA múzeumban, valamint a Centre Pompidou-ban.

Perneczky Géza, Concept like Commentary (No.2), 1971 | Courtesy of Géza Perneczky / Patrick Urwyler (Chimera-Project)

Patrick Urwyler Perneczky Géza privát, kölni archívumát feltérképező, jelenleg is folyó kutatása rendkívül gazdag válogatást eredményezett, amely a jól ismert fotósorozatok (például: Concepts like Commentary, Art Bubbles és Snail Action) különleges verzióit számos kiadatlan munkával, vázlattal és dokumentációs anyaggal ötvözi. Külön érdekességként, Magyarországon első alkalommal láthat a nagyközönség egy 16 mm-es filmre készült kísérleti alkotást is. A filmben megjelenő képek mozgása és a folyamatos narráció kihangsúlyozza a Perneczky számos konceptuális fotósorozatában megjelenő tevékenységközpontúságot. A szekvenciákban megjelenített fotók a művész saját kamerája előtti mozdulatait örökítik meg. Az 1970-es évek Fluxus által dominált kísérleti fotográfiájának általános áramával szembemenve – hiszen ez jellemezte a művész közvetlen környezetét –, Perneczky a helyzetek véletlenszerűségét és esetlegességét ünneplő, úgynevezett „pillanatkép-esztétika” elvetése mellett döntött. Így születtek meg Perneczky körültekintően megtervezett és megrendezett fotográfiái, amelyeket vázlatok, koncepciók és írott instrukciók is megelőztek.

Perneczky Géza, Art bubble (No.3), 1972 | Courtesy of Géza Perneczky / Patrick Urwyler (Chimera-Project)

„Fesd fel az ablakra a művészet szót. Fújj szappanbuborékokat a szobába. Ekkor a szappanbuborékokon láthatóvá válik a művészet szó tükröződése, mielőtt szétpukkannának” – áll Perneczky 1972-es Art Bubble sorozatának útmutatásában. Perneczky legkiválóbb alkotása a fényvisszaverődésre és a tükörhatásra épül. Perneczky fotográfiai munkásságában a tükrök vezérmotívumként szolgálnak, és vörös fonálként vezetik végig a látogatót a kiállításon. A különféle munkákban különféle szerepet ad a tükörnek: néha ő a főhős (Concepts Like Commentary, 1971 és Yes-No Concept 1971), néha csak kellék (Mirror, 1972) vagy technikai effekt (Reflex, 1974 és Cyclops, 1975).

Perneczky Géza, Yes-No Concept, 1971 | Courtesy of Géza Perneczky / Patrick Urwyler (Chimera-Project)

Perneczky tükrei szerves részét képezik fotográfiai munkásságának, amely ugyanakkor az adott kor művészetének tükörképét is nyújtja. A kiállításon Perneczky Géza ikonikus fotográfiai munkákat alkotó, disszidens művészként jelenik meg, akinek munkái előre tekintő és velős kommentárt fogalmaznak meg a művészettel, valamint a kelet és nyugat között kifeszülő élettel (saját életével) kapcsolatban.

Perneczky Géza: Tükrök – enteriőrkép © Capa Központ
Perneczky Géza: Tükrök – enteriőrkép © Capa Központ
Perneczky Géza: Tükrök – enteriőrkép © Capa Központ
Perneczky Géza: Tükrök – enteriőrkép © Capa Központ
Perneczky Géza: Tükrök – enteriőrkép © Capa Központ

Perneczky Géza Tükrök című kiállítása 2019. december 8-ig látható a Capa Központban.

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük