Urbán Ádám: Vizuális napló

A hónap alkotóját arról kérdeztük, hogy az utóbbi időben merre járt, mivel foglalkozott, min dolgozott. Urbán Ádám a Fővárosi Nagycirkuszról készített sorozatát mutatja be.

Az elmúlt fél évben egy fotóalbum szerkesztésével foglalkoztam Bácsi Róbert barátom segítségével, ami jövőre jelenik meg a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ gondozásában. Az elmúlt tizenkét év anyagát szerkesztettük kilenc fejezetbe, amik a cirkusz különböző társadalmi üzeneteiről szólnak.

Urbán Ádám: Fővárosi Nagycirkusz, részlet a sorozatból © Urbán Ádám

„Átjárható színfalak – az alábbi alcímet is kaphatta volna Urbán Ádám fotósorozata, amely egészen új nézőpontokat kínál a cirkusz intézményével és a cirkuszművészettel kapcsolatban. A fotósorozat egyik legizgalmasabb jellemvonása a sokfélesége, ezáltal képes utat nyitni a különféle értelmezések és olvasatok előtt – kimozgatja a nézőt a befogadás hagyományos keretei közül. Pedig a cirkuszi befogadás eredendően egy perspektivikus élmény, amelyben a nézőpont, a nézői pozíció eleve rögzített. Urbán Ádám képei kitágítják a perspektívát és felszabadítanak minket a narratíva kötöttségei alól, hiszen a cirkusz egyre inkább narratív műfaj: a többkötetes sikerregények, a nézettségi rekordokat döntő, folytatásos mozifilmek és sorozatok korában a cirkusz is belesimult a vonatkozó trendbe, és egyre inkább a történetmesélésen keresztül igyekszik újradefiniálni önmagát. Ezt a narratív héjat lehántva mutatja be egészen új megvilágításban, illetve fejezetenként más és más fénytörésben a cirkusz intézményét és a cirkuszi létezés különféle stációit a fotográfus-szerző.”

Urbán Ádám: Fővárosi Nagycirkusz, részlet a sorozatból © Urbán Ádám
Urbán Ádám: Fővárosi Nagycirkusz, részlet a sorozatból © Urbán Ádám

„Külön érdekessége a sorozatnak, hogy a fotográfus nem »csupán« dokumentál, hanem kalauzol is bennünket, hiszen a képeken érződik a bennfentesség kiváltsága és a jó értelemben vett részrehajlás, amellyel fotográfus a témájához viszonyul. Empátia és rajongás sugárzik minden egyes felvételből, így azok szubjektív naplóként, egy láthatatlan társulati tag vizuális tanulságtételeként is értelmezhetőek. A fellépők, a cirkuszcsinálók pedig nem pusztán tárgyai, de hősei is a képeknek, és a szóhasználat itt nem véletlen, mivel gyakran látunk heroikus erőfeszítéseket, a hősiesség pózába merevedő artistát, vagy az apró, félreeső szeparé homályában emberfeletti koncentrációval készülő fellépőt – mintha egy képregényfilm szuperhőscastingján járnánk. Pedig a magasztos pillanatok itt bőven megférnek a felkészülés, az intimitás, az összpontosítás, az összeomlás és a fellélegzés pillanataival. A cirkuszi történéseknek ez a sokszínűsége, a bemutatott cirkuszi világnak ez a páratlan gazdagsága teszi igazán bámulatossá a fotósorozatot, amelynek – a benne szereplő képek saját jogon kivívott esztétikai értékén túl – a dokumentumértéke is felbecsülhetetlen” – írta a képekről Szerényi Tamás.

Urbán Ádám: Fővárosi Nagycirkusz, részlet a sorozatból © Urbán Ádám
Urbán Ádám: Fővárosi Nagycirkusz, részlet a sorozatból © Urbán Ádám
Urbán Ádám: Fővárosi Nagycirkusz, részlet a sorozatból © Urbán Ádám
Urbán Ádám: Fővárosi Nagycirkusz, részlet a sorozatból © Urbán Ádám
Urbán Ádám: Fővárosi Nagycirkusz, részlet a sorozatból © Urbán Ádám
Urbán Ádám: Fővárosi Nagycirkusz, részlet a sorozatból © Urbán Ádám
Urbán Ádám: Fővárosi Nagycirkusz, részlet a sorozatból © Urbán Ádám
Urbán Ádám: Fővárosi Nagycirkusz, részlet a sorozatból © Urbán Ádám

Nézd meg Urbán Ádám, 2020. december hónap alkotójának többi posztját is!

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük