Munka és dolgozók Pécsi-ösztöndíjas sorozatokban

Sorozatunkban a Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj támogatásával készült munkákat mutatjuk be tematikus válogatás alapján. A hatodik téma a munka, ami lehet öröm vagy kényszer, hivatás vagy eszköz, életmentő vagy szórakoztató: ami biztos, hogy meghatározza a társadalmi és az egyéni életünket, a környezetünket, az identitásunkat, a kinézetünket és az érzéseinket. A munka különböző aspektusai Fabricius Anna, Kovalovszky Dániel és Bielik István Pécsi-ösztöndíjas sorozataiban.

Fabricius Anna: Magyar szabvány

Fabricius Anna: Úszómesterek, részlet a Magyar szabvány című sorozatból, 2007 © Fabricius Anna/pecsiosztondij.capacenter.hu

„Sorozatom olyan embereket, illetve embercsoportokat mutat be, akik uniformisban végzik a munkájukat. A foglalkozások legtöbbje a klasszikus szakmák közé tartozik, melyek stílusjegyei mindenki által jól definiálhatóak. Fontos volt a munka során, hogy olyan szakmák kerüljenek előtérbe, melyek jól ismertek, van hagyományuk, nemtől és kortól függetlenül mindenkiben létezik egy előkép az egyes típusokról. Az előző munkámmal ellentétben (Lovagok és Lovarnők), melyben a képen szereplő egyenruhás figurák mindegyike különböző mozdulatot végez, s a négy-öt különféle mozdulat egysége mutattam be a ló és ember közti viszonyt, ebben a sorozatban arra törekedtem, hogy a csoport a saját környezetében, hasonló beállításban legyen megfotózva. A különbség a tekintetek, a testhelyzet irányában, illetve magában a mozdulatban mutatkozik meg. Olyan ikonikus mozdulatok ezek, melyek egyértelműen megmutatják az adott szakma lényegét. Célom az adott szakma egy mozdulatba való belesűrítése volt.” (Fabricius Anna, 2007)

Fabricius Anna: Pomponlányok, részlet a Magyar szabvány című sorozatból, 2007 © Fabricius Anna/pecsiosztondij.capacenter.hu
Fabricius Anna: Kalazuok, részlet a Magyar szabvány című sorozatból, 2007 © Fabricius Anna/pecsiosztondij.capacenter.hu

Fabricius Anna 2005-ben, 2006-ban és 2007-ben nyerte el a Pécsi-ösztöndíjat. Nézd meg a sorozat többi képét a Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj archívumának oldalán!

Kovalovszky Dániel: Emlékgyár

Kovalovszky Dániel: Részlet az Emlékgyár című sorozatból, 2007–10 © Kovalovszky Dániel/pecsiosztondij.capacenter.hu

„Csepel, a magyar főváros, Budapest egyik kerülete, ahol a rendszerváltás után több mint húsz évvel is a kommunista világ máig élő lenyomata látható. A 19. század virágzó, világszínvonalú gépgyártó ipartelepének lassan lebomló szigete, amely mára csendesen elrozsdásodott. Az iparos szellem és remények kiveszése, a „vas és acél ország” mítoszának megfakulása, emberek lakta emlékhelyként konzerválta az egykori munkás öntudat fővárosi szimbólumát. Tízezrek valamikori munka- és lakóhelyét – a békebeli ipari csarnokokat és később hozzá nőtt panelrengeteget – sem a kilencvenes években elképzelt olimpiai falu, sem egy remélt világkiállítás terve nem mentette meg. Aki mégis maradt, az állandósult múlt idő ellenére maradt, a rég nem világító neon vörös csillag árnyékában.” (Kovalovszky Dániel, 2008)

Kovalovszky Dániel: Részlet az Emlékgyár című sorozatból, 2007–10 © Kovalovszky Dániel/pecsiosztondij.capacenter.hu
Kovalovszky Dániel: Részlet az Emlékgyár című sorozatból, 2007–10 © Kovalovszky Dániel/pecsiosztondij.capacenter.hu

Kovalovszky Dániel 2006-ban, 2007-ben és 2008-ban nyerte el a Pécsi-ösztöndíjat. Nézd meg a sorozat többi képét a Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj archívumának oldalán!

Bielik István: Az utolsó mesélők

Bielik István: Részlet Az utolsó mesélők című sorozatból, 2018 © Bielik István/pecsiosztondij.capacenter.hu

„A Gulag kifejezés alatt a sztálini Szovjetunió egészét behálózó munkatábor-rendszert értjük. A táborokban a politika bel- és külföldi ellenzőit, hadifoglyokat, más ürüggyel vagy véletlenszerűen elhurcolt polgári lakosokat kemény fizikai munkára fogták, napi tíz-tizenkét órát dolgoztatták őket, miközben élelem- és egészségügyi ellátásukról alig gondoskodtak. A II. világháború végén a győztes Szovjetunió katonai és belügyi szerveinek foglyaként, kollektív büntetésként kétszázötvenezer német származású férfit és nőt, magyar állampolgárokat hurcoltak Magyarországról a GULAG és GUPVI kényszermunkatáborokba. A Magyarországon összeszedett embereket először gyűjtőtáborokba vitték. A szovjetek azt mondták nekik, csak egy „kis munkára” (malenykaja rabota, ami a magyar füleknek málenkij robotnak hangzott) viszik őket, de valójában több évnyi éhezés és nehéz fizikai munka vagy a halál várt rájuk. A táborok fő célja a munkaerő-szükséglet kielégítése volt. Rengeteg munkaképes fiatal nőnek és férfinak kellett elhagynia az országot, hogy szovjet munkatáborban dolgozzanak. Átlagéletkoruk a húsz évet sem érte el. Hazatérésük után hallgatásra kényszerítették a lelkileg és sokszor testileg is megtört embereket. A kényszermunkatáborok túlélői közül már csak néhányan vannak életben, ezért nagy felelősségnek tartom bemutatásukat – így tisztelegve előttük. Fontos, hogy történeteik ne sikkadjanak el a történelem útvesztőjében, hanem emlékeztetőül szolgáljanak, hogy ehhez hasonló borzalmak ne fordulhassanak többé elő.” (Bielik István, 2019)

Bielik István: Részlet Az utolsó mesélők című sorozatból, 2018 © Bielik István/pecsiosztondij.capacenter.hu
Bielik István: Részlet Az utolsó mesélők című sorozatból, 2018 © Bielik István/pecsiosztondij.capacenter.hu

Bielik István 2015-ben 2018-ban és 2019-ben nyerte el a Pécsi-ösztöndíjat. Nézd meg a sorozat többi képét a Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj archívumának oldalán!

Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj archívum

„Az 1991-ben létrehozott Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj célja, hogy »segítse az önálló művészeti tevékenységet folytató, tehetséges fotográfusok pályakezdését, alkotómunkáját, fejlődését, és kedvező feltételeket teremtsen a formanyelvében és tartalmában korszerű, színvonalas művek létrehozásához«. […] Az ösztöndíj rendszerének fontos eleme, hogy a zsűri által kiválasztott alkotók sorozataikat  fizikai formában mutatják be. A Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj huszonötödik évfordulójára készülő archívum létrehozásának legfontosabb célja egy két és fél évtizedes hiány pótlása: digitálisan is bemutatni, hozzáférhetővé, láthatóvá és kutathatóvá tenni az összes, ösztöndíjas időszakban készült alkotást. A teljességre és pontosságra törekvés jegyében az archívumot folyamatosan szerkesztjük és frissítjük, a sorozatok leírását angol nyelven is publikáljuk.” (Gellér Judit kurátor, az archívum gondozója)

Pécsi 25. Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj 1991–2016 – tanulmánykötet

Az ösztöndíj fennállásának 25. évfordulóján, 2016-ban a Capa Központ szervezte meg a Pécsi 25. című kiállítást, amelyhez kapcsolódva tanulmánykötet is megjelent. A kötetben Gellér Judit, Horányi Attila, Mélyi József, Perenyei Monika és Zsámboki Miklós tanulmányai olvashatóak. A könyv kapható a Capa Központban.

Nézd meg a többi, Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj támogatásával készült sorozatokból álló válogatást is!

Szólj hozzá!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük