Hodosy Enikő: Vizuális napló

A hónap alkotóját arról kérdeztük, hogy az utóbbi időben merre járt, mivel foglalkozott, min dolgozott. Hodosy Enikő az elmúlt évben készített két sorozatát mutatja be.

Az elmúlt évben két sorozaton dolgoztam (dolgozom), az egyik az Elérhető fény című anyag, amelynek témája a meditáció, illetve a karantén időszaka. A sorozat a GYÓGYÍR című kiállításra készült, jelenleg a Capa Központban látható. Nagyon örültem, hogy Gellér Judit felkért a kiállításon való szereplésre, éppen akkor kezdtem el dolgozni ezen a témán, amikor felhívott.

Ezt a megérzést inspirálta, hogy akkoriban kezdtem el meditálni, foglalkozni magammal, és úgy éreztem, ezt a tapasztalatot mindenképpen át kell adnom. A karantén során rengeteg időm volt foglalkozni a témával, viszont a sorozat megvalósítását némiképpen átírta a bezártság, így a projekt jelenlegi formája összemosódik a pandémia feldolgozásával. A meditáció a kijárási tilalom idején hozzásegített a lelki egyensúlyom megtartásához: felerősítette a befelé figyelést és a környezetre való érzékenységet.

Hodosy Enikő: Elérhető fény, GYÓGYÍR kiállítás © Capa Központ
Hodosy Enikő: Elérhető fény, GYÓGYÍR kiállítás © Capa Központ

A karantént szinte spirituális elvonulásként éltem meg, egyfajta analitikus tudatállapotba kerültem. A természetbe járás volt az, ami a legjobban feltöltött, így kerültek be a növénymotívumok és a természeti elemek a sorozatba. A tájképek és növénytextúrák a megélt külső és belső utazások lenyomatai, a természet-ember kontextusában pedig megadják a keretet és utalnak az erőviszonyokra is. Az önarcképek az önmagammal való (újra)találkozást, az önvizsgálatot, valamint a problémáimmal való szembenézést és a komfortzónából való kilépést jelentették.

© Hodosy Enikő

A tavas kép az Apci tengerszemnél készült. Nagy feladat volt felmenni a térdig érő sárban a tóhoz a tíz kilogrammos állvánnyal és a fotós szettel. Megérte, egy régi vágyam teljesült: egy hatalmas nyomatot készítettem Phase One géppel.

© Hodosy Enikő

A másik anyag amin dolgozom, a Marigold című sorozat, amely szintén régóta megvalósításra várt. A projekt végre a CAPAZINE – LET’S EAT workshop során jött létre. Nagyon lelkes lettem, amikor megláttam a kiírást, hogy a következő zine tematikája az étkezés lesz, és rögtön eszembe jutott, hogy ez az ötlet pont jó lenne ide.

Munkánk kiindulópontja Midász király története, a mulandó földi javak iránti kapzsiság tragikuma. A legenda szerint a király Dionüszoszhoz intézett, meggondolatlan kívánsága következtében minden arannyá változott, amit megérintett – beleértve a létfenntartáshoz szükséges ételeket és szeretett lányát, Marigoldot is. Midász így vált a mértéktelenség szimbólumává, mohóságának történetét pedig a túlfogyasztás jelenségével állítottuk párhuzamba kortárs értelmezésünkben.

Werkfotó © Hodosy Enikő, Fajgerné Dudás Andrea, Matók Zsuzsa
Werkfotó © Hodosy Enikő, Fajgerné Dudás Andrea, Matók Zsuzsa

Fajgerné Dudás Andrea képzőművész, performerrel dolgoztunk együtt, az ételek arannyá változtatásban pedig Matók Zsuzsi food designer, eat art művész volt a segítségünkre. Nagyon élveztem a közös munkát Andreával, azt, ahogy egymásba folyt a kettőnk alkotói attitűdje. Így jött az ötlet, hogy Andi testesítse meg Marigoldot, változzon maga is arannyá, a cím is innen ered, így a témába bekerült egy másik fontos értelmezési réteg is. A workshop során számos ötletünk született, közülük néhányat még a jövőben tervezünk elkészíteni. A sorozat a CAPAZINE – LET’S EAT bemutatóján látható majd hamarosan.

Werkfotó © Hodosy Enikő, Fajgerné Dudás Andrea, Matók Zsuzsa
Werkfotó © Hodosy Enikő, Fajgerné Dudás Andrea, Matók Zsuzsa
Werkfotó © Hodosy Enikő, Fajgerné Dudás Andrea, Matók Zsuzsa
Werkfotó © Hodosy Enikő, Fajgerné Dudás Andrea, Matók Zsuzsa
Werkfotó © Hodosy Enikő, Fajgerné Dudás Andrea, Matók Zsuzsa
Werkfotó © Hodosy Enikő, Fajgerné Dudás Andrea, Matók Zsuzsa

Nézd meg Hodosy Enikő, 2021. június hónap alkotójának többi posztját is!

Szólj hozzá!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük