Keleti Éva: Élet/Képek

2019-ben jelent meg Keleti Éva, a hónap alkotójának Élet/Képek című albumamost bemutatunk egy válogatást a kötetben szereplő képekből és néhány részletet a benne olvasható szövegekből.

Keleti Éva: Élet/képek © Nyilassy Lili

Az élet ünnepe

Mindent elmond az Élet/Képek készítéséről, amit Nyilassy Lili, az album tervezője az egyik közösségimédia-felületen a kész kötetet bemutató fotója mellé írt: az idei love project elkészült. Ritka dolog, amikor egy könyvről, pláne olyan 320 oldalas (faj)súlyos könyvtárgyról, mint Keleti Éva két éve megjelent albuma, mindenkinek, aki részt vett a projektben, a kellemes és inspiráló közös munka jut az eszébe. A Műcsarnokban 2019 év végén nyíló nagy retrospektívhez kapcsolódott ez a love project. Szinte minden jól sikerült és az ügy hasznára vált, ami végül megvalósult és bekerült a kötetbe. És az is, ami kimaradt. Nagy, okos(kodó) tanulmányok terveződtek például, de aztán inkább helyet adtak a képnek szerény bevezetővé meg rövid képes életrajzzá szelídülve. A művész és az olvasó nagyközönség szempontjait minden elé helyezve.

A képválogatás, persze, így is sanyargatón nehéz volt, mert folyton a mit hagyunk ki kérdése gyötörte a szerkesztőt. Ám amikor a végső válogatás megszületett, a koherens életmű szinte maga tervezte meg az album szerkezetét. S adott a több évtizedes nagyon is változatos tematikájú oeuvre-nek meghatározó és egységes hangulati tónust. Az akkor kilencven felé közelítő fotográfus esetén szinte mindenki a magas kort emlegette ámuldozva, de a könyv rácáfolt a közhelyes megközelítésre.

Keleti Éva első publikált táncfotója, amiért ráadásul Vadas Ernő meg is dicsérte, Budapest, 1952 © Keleti Éva

Van, akinél az életkor nem tényező, csak életrajzi adat – ilyen Keleti Éva is, aki több évtizedes szünet után ragadott újra fényképezőgépet. Ott folytatja, ahol abbahagyta: évtizedek alatt fölhalmozott tudással, de mai érzékenységgel. Manapság már mind képekben beszélünk, így üzenünk a világnak – ő azonban már fél évszázada vallja: kép és a szöveg egyenrangú. Már akkor képes volt egyetlen kattintással történeteket megőrizni, elkapott pillanatokkal érzelmeket átadni, portréfotókkal a lelkekbe látni, amikor sokan még álmodni sem mertek hasonlóról. Régi fotói modernek és ismerősek, új képein pedig felértékelődik a jelen. Keleti Éva képi univerzuma átértelmezi az időt. És ünnepli az életet. (Szarka Klára fotótörténész, az album szerkesztője)

Keleti Éva híres Pillangó fotója és másik három képkocka a filmről, ami Judith Jamison amerikai táncosnőről készült az Erkel Színházban 1974-ben © MTI Fotó: Keleti Éva
Keleti Éva: Judith Jamison, a Budapesten vendégszereplõ Alvin Ailey City Center Dance Theater tagja a Cry címû táncmûvet adja elő a Magyar Állami Operaház Erkel Színházában. Az amerikai mûvészek négy alkalommal lépnek fel a fõvárosban. Budapest, 1974. június 24. © MTI Fotó: Keleti Éva
Keleti Éva: Judith Jamison, a Budapesten vendégszereplõ Alvin Ailey City Center Dance Theater tagja a Cry címû táncmûvet adja elő a Magyar Állami Operaház Erkel Színházában. Az amerikai mûvészek négy alkalommal lépnek fel a fõvárosban. Budapest, 1974. június 24. © MTI Fotó: Keleti Éva
Keleti Éva: Judith Jamison, a Budapesten vendégszereplõ Alvin Ailey City Center Dance Theater tagja a Cry címû táncmûvet adja elő a Magyar Állami Operaház Erkel Színházában. Az amerikai mûvészek négy alkalommal lépnek fel a fõvárosban. Budapest, 1974. június 24. © MTI Fotó: Keleti Éva

Gyerekként, szülei, 1944-ben olyan helyre menekítették, ahol az első nap az az érzése támadt, ott nem lesz jó. Hazaszökött. Másnap a nyilasok betörtek a házba és az összes gyereket megölték. Ezután indokolt a kérdése: mi végre maradtam életben? Ki vagyok én? És amire azt írtam, feldolgozhatatlan, arra neki ott van a fotográfia mint a kérdésre újra és újra választ ígérő csodálatos műfaj. Ami képes mélyen emberi, humanista válaszokat adni azoknak a képnézőknek is, akik talán nem is teszik fel az önvizsgáló kérdést. A „külső” világot Éva képcsinálással, empátiájával:„belső képpé” interiorizálja. Nemcsak saját lelki harmóniájának forrása ez, de fotói szemlélőinek közönyét legyőző, a belső út zárt kapuin áttörő alkotások. A „hiteles” kép békekövetei legyőzik a „hamisat”.

[…]

Más lett a képhordozó is – a film fizikailag eltehető volt, a kép mintegy alkimista műveletben jött elő. Ma letöltünk, winchesteren, felhőben tárolunk. Az „oly távol és oly közel” viszonyát – Éva egyik emlékezetes kötetének címe éppen ez – új dimenzióban kell megfogalmazni. Sikerül neki: a géppel, technikával való közeli viszonynál a képkészítő és témája/modellje/riportalanya közötti intim viszony az igazi tét. Ez nála nem változott, Éva ebben a legfontosabb képcsináló kérdésben magabiztos, otthonos maradt. Empatikus, személyes viszonyt tud létrehozni, villanásnyi reflexidővel megérzi a termékeny pillanatot, amely kétszáz éve, Lessing óta létező esztétikai fogalom, és szerkesztőként is képes gazdálkodni az eredménnyel. (Részletek Szegő György előszavából)

Keleti Éva: A Csepel Vas- és Fémmûvek Motorkerékpár Gyára Pannónia brigádjának tagjai pihenõt tartanak Bánkút előtt, a brigád kétnapos motoros túráján, 1960. április 8. © MTI Fotó: Keleti Éva
Keleti Éva: Karinthy Ferenc Kossuth-díjas író dokumentációs anyagokat keres új színdarabjához, Budapest, 1956. február 13. © MTI Fotó: Keleti Éva
Keleti Éva: Dutka Ákos költő máriaremetei otthonának kertjében. Budapest, 1956. augusztus 28. © MTI Fotó: Keleti Éva
Keleti Éva: Pór Bertalan festõ, a Képzőművészeti Fõiskola tanára. Budapest, 1958. november 16. © MTI Fotó: Keleti Éva
Keleti Éva: Valentyina Ivanovna Gagarina (j2), a világ első űrhajósának, Jurij Gagarin őrnagynak a felesége és kislányuk, Gálocska divatbemutatón vesz részt a budapesti Ruhaipari Tervezõ Vállalatnál Nagy Józsefné könnyûipari miniszter (j) társaságában. Budapest, 1961. augusztus 21. © MTI Fotó: Keleti Éva
Keleti Éva: Tibor Alfréd az Újpesti Állami Áruház kirakatrendezõje örömmel viszi haza a kölcsönzött gyermekmérleget és babakocsit. Budapest, 1955. július 20. © MTI Fotó/Magyar Fotó: Keleti Éva
A Debreceni Ruhagyár dolgozói konfekcióra gyártják a prágai ruhaipari bemutató díjnyertes modelljeit. 1953. november 21. © MTI Fotó: Keleti Éva
Keleti Éva: Az Air India légitársaság száriba öltözött légikísérői az újonnan megnyílt Vörösmarty téri irodában. Az üvegen túl a Vörösmarty cukrászda látható. Budapest, 1968. május 3. © MTI Fotó: Keleti Éva
Keleti Éva: A Pécsről érkezett belföldi légijárat utasai mennek a Ferihegyi Repülőtéren. Budapest, 1957. május 15. © MTI Fotó: Keleti Éva
Keleti Éva: Eck Imre koreográfiájával, Kurtág Improvizáció és ária című művét próbálja a május közepén bécsi vendégszereplésre induló Pécsi Balett társulata. Pécs, 1967. április 3. © MTI Fotó: Keleti Éva
Keleti Éva: Penyák Józsefné, azaz Magdi színházi fodrász fésülte Törőcsik Mari modern frizuráját a Rendetlen bűnbánat szerephez. Budapest, 1964. február 9. © MTI Fotó: Keleti Éva
Keleti Éva. Törőcsik Mari Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színművésznő, a Nemzeti Színház tagja férjével, Bodrogi Gyula Jászai Mari-díjas színművésszel, a József Attila Színház tagjával. Budapest, 1964. május 26. © MTI Fotó: Keleti Éva
Keleti Éva: Benkő Gyula színész az otthonában nem sokkal a halála előtt, 1990-es évek © Keleti Éva
Keleti Éva: Bessenyei Ferenc színész Keleti Éváék otthonában, 1980-as évek © Keleti Éva
Keleti Éva: Darvas Iván színész az öltözőjében „titokzatos” cigarettájával, Budapest, 90-es évek © Keleti Éva
Keleti Éva: Kézdy György színész, Budapest, 1990-es évek © Keleti Éva
Keleti Éva: Pogány Judit színész, Budapest, 80-as évek © Keleti Éva

Nézd meg Keleti Éva, 2021. szeptember hónap alkotójának többi posztját is!

Szólj hozzá!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük