Három híres építész-fotográfus együttműködés

A Capa Központ a Budapest100 és a KÉK (Kortárs Építészeti Központ) csapatával együttműködve 2019 áprilisában épületfotó-workshopot tart. Ennek alkalmából, illetve inspirációként az idei Budapest100 hétvégéjére bemutatunk három híres építész-fotográfus együttműködést, amelyek meghatározóak voltak a huszadik századi építészeti fotográfia történetében.

Le Corbusier és Lucien Hervé

Le Corbusier (1887–1965) és Lucien Hervé (eredeti nevén Elkán László, 1910–2007) 1949-ben találkozott egymással először. Ebben az évben Hervé egy megbízás keretében a marseille-i Unité d’Habitation épületéről készített fotókat, amelyeket elküldött Le Corbusier-nek is. Bár a magazin, amelyik megbízta, visszautasította a fotókat, az építész a képeket látván azonnal felkereste Hervét. „Önnek építész lelke van” – mondta Le Corbusier a fotográfusnak.

Lucien Hervé: Unité d’habitation, Marseille, Franciaország 1949 © Lucien Hervé/grandtourmagazine.com

„Negyven éven keresztül kerestem egy fotográfust, aki képes kifejezni az építészetet” – állította az építész, és miután megtalálta, Hervé több ezer képet készített Le Corbusier franciaországi és indiai épületeiről, az építkezésekről, de az építészt is megörökítette munka közben, illetve portrékon. Hervé épületfotói szakítottak az addigi konvencióval, amely szerint az épületek stílusát és karakterét a frontális, dokumentarista jellegű képek fejezik ki a legjobban.

Lucien Hervé: Unité d’Habitation, Nantes, Franciaország, 1954 © Lucien Hervé/moma.org

Egyfajta építészeti kísérlet formájában Hervé elkülönítette a tér egybetartozó elemeit, a részletekre fókuszált, közeli képeket készített, az épület és a fény-árnyékok geometrikus formáit örökítette meg. Az önmagukban absztrakt képek sorozatként az épület egészen másféle tapasztalatát adják, mint a nagy látószögű képek.

Lucien Hervé: Legfelsőbb Bíróság, Csandígarh, India, 1955 © Lucien Hervé/moma.org
Lucien Hervé: Legfelsőbb Bíróság, Csandígarh, India, 1955 © Lucien Hervé/moma.org

Oscar Niemeyer és Marcel Gautherot

Oscar Niemeyer (1907–2012) és Marcel Gautherot (1910–1996) először az 1940-es években találkozott Brazíliában, leghíresebb együttműködésük Brazíliaváros építéséhez (1958–1960) kötődik. Az új brazil főváros megalapításáról 1956-ban döntöttek, és 1957-ben fogadták el Lucio Costa Pilóta Tervét (a nevét onnan kapta, hogy a terv szerint a város felülről repülőgép formájú). A város ma már ikonikusnak számító épületeit – a Nemzeti Kongresszust, a Legfelsőbb Bíróságot, a Katedrálist – mind Niemeyer tervezte.

Marcel Gautherot: A Központi Sugárút (Eixo Monumental) mentén épülnek a minisztériumi épületek, Brazíliaváros, Brazília 1959 © Marcel Gautherot/gusee.us

A munkálatok és a látványos épületek számos fotográfust vonzottak – René Burri, Elliott Erwitt és Lucien Hervé is járt ott –, azonban Gautherot volt az, akit Niemeyer kiválasztott, hogy dokumentálja és fotográfiai interpretációját adja az építészeti munkáinak. Számukra a geometrikus kompozíciókkal való formai kísérletek váltak a modern építészet és a fotográfia fő mozgatórugójává, amely Brazíliavárost is szimbolizálta.

Marcel Gautherot: A Nemzeti Kongresszus épülete, Brazíliaváros, Brazília, 1960 © Marcel Gautherot/gusee.us

Gautherot Brazíliaváros építésének minden lépését megörökítette az érintetlen füves területektől a modern fővárosig – az eredmény egy monumentális és újszerű fotóesszé a várostervezés és az építészet diadaláról. Képein a modernizmus formai szigora és a hétköznapi emberek iránti szimpátia is megjelenik.

Marcel Gautherot: A Nemzeti Kongresszus épülete, Brazíliaváros, Brazília, 1960 © Marcel Gautherot/gusee.us

Richard Neutra és Julius Shulman

Richard Neutra (1892–1970) és Julius Shulman (1910–2009) 1936-ban találkoztak először, amikor Shulman elkészítette első építészeti fotóját Neutra egyik épületéről. Az építésznek tetszettek a képek, így segítette elindítani a fotográfus karrierjét, ugyanakkor egy életre szóló munkakapcsolat is kialakult köztük – Shulman szinte az összes Neutra-épületet lefotózta pályafutása alatt.

Julius Shulman: A Kaufman-ház, Palm Springs, Kalifornia, Amerikai Egyesült Államok, 1947 © Julius Shulman/J. Paul Getty Trust/faheykleingallery.com

Shulman munkái is hozzájárultak az építészeti fotográfia önálló művészeti formaként való elismeréséhez. A precíz kompozíciók nem csak az épületek külseje mögötti építészeti koncepciót tárják fel, hanem egy egész kor vízióját. A fotográfus a második világháború utáni egyesült államokbeli építészet idillikus hangulatát, a modern otthont örökítette meg, gyakran a lakókat is belefoglalva a képbe – az elsők között volt, akik így tettek. Shulman képei megmutatják az épületek érzékelését, azok helyét a tájban, és értelmezik a huszadik század közepi amerikai modernizmust, illetve Neutra munkásságát.

Julius Shulman: A Tremaine-ház, Santa Barbara, Kalifornia, Amerikai Egyesült Államok, 1950 © Julius Shulman/icp.org
Julius Shulman: A Chuey-ház, Los Angeles, Kalifornia, Amerikai Egyesült Államok, 1958 © Julius Shulman/americansuburbx.com

Források:
“The Photographer with a Soul of an Architect”: Lucien Hervé
Lucien Hervé: Le Corbusier in India
Lucien Hervé, MoMA
Modern építészet és fotográfia Brazíliavárosban: Oscar Niemeyer és Marcel Gautherot
Dynamic L.A.: Images from the Julius Shulman Photography Archive
Interview with Julius Shulman

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük