Larry Burrows: Egy bátor legénységgel egy halálos repülésen (Robert Capa Aranyérem, 1965)

A Robert Capa Aranyérmet a Tengerentúli Amerikai Hírügynökség alapította a magyar származású háborús fotográfus, Robert Capa tiszteletére. A díjat 1955 óta minden évben átadják „a legjobb publikált fotóriportnak, amely kivételes bátorságot és vállalkozó szellemet kíván”. Sorozatunkban bemutatjuk a díj eddigi neves nyerteseit.

A bejegyzésben látható képek egy része a nyugalom megzavarására alkamas lehet!

Larry Burrows 1965-ben másodszor kapta meg a Robert Capa Aranyérmet (első alkalommal 1963-ban) bátorságának és képességeinek bizonyságaként. A fotográfus Egy bátor legénységgel egy halálos repülésen című anyaga a Life magazin 1965. április 16-i számában jelent meg. „A képei, amelyek egy Vietnám felett repülő helikopter fedélzetén készültek, kiválóak, a történet követése ügyes és riporteri szempontból kivételes, továbbá a rendkívüli bátorsága teljesen nyilvánvaló” – szólt a hivatalos indoklás a díj odaítélésekor.

A Life 1965. április 16-i számának címlapja
Larry Burrows: Egy halálos sérülést szenvedett bajtárssal a lábánál James Farley csapatvezető a pilótájára kiabál egy tűzharc során Vietnámban, 1965 © Larry Burrows/Time & Life Pictures/Getty Images

Fennállása során a Life a huszadik század legnagyobb fotóriporterei által készített fotóesszék tucatjait publikálta. Ezek közül azonban csak nagyon kevésnek sikerült a nyers intenzitás és a technikai zsenialitás olyan erőteljes hatását kombinálnia, mint az Egy menet Yankee papa 13-mal című sorozatnak, amelyet általában a vietnámi háborúban készült egyik legjelentősebb fotográfiai dokumentumként tartanak számon. Burrows az amerikai katonák mindennapi tapasztalatát örökítette meg a földön és a levegőben, egy rohamosan fokozódó háborúban. A fotóriporter képei egy 1965. március 31-i szerencsétlen helikopterküldetésre fókuszáltak. A képeket két héttel később a Life magazin közölte.

Larry Burrows: Végső eligazítás az amerikai tengerészeti helikopterszázad bizalmas értekezletén az 1965. március 31-i missziót illetően Da Nangban. A küldetés: vietnámi gyalogosok szállítása egy elszigetelt területre körülbelül harminc kilométerre, 1965 © Larry Burrows/Time & Life Pictures/Getty Images
Larry Burrows: Egy nappal a Burrows fotóesszéjében megörökített küldetés előtt a huszonegy éves Farley kimenőre megy Da Nangban a húszéves tüzérével, Wayne Hoiliennel © Larry Burrows/Time & Life Pictures/Getty Images

Ahogy a Life írta, Burrows „1962 óta tudósít a vietnámi háborúról és számos helikopteres harci küldetésen repült. Ezen a napon [a huszonegy éves csapatvezető James] Farley gépével ment – és mindketten azon gondolkodtak, hogy a misszió egy gond nélküli sétarepülés lesz, vagy inkább, ahogy egyre több alkalommal az elmúlt hetekben, a vietkongok készen állnak és harminc kaliberes géppuskákkal várják majd őket. Néhány percen belül Farley és Burrows megkapták a választ”.

Larry Burrows: A tizenhét helikopter közül az egyik, a Yankee Papa 13 belsejében felkészülnek a küldetésre, a pilóta és másodpilóta becsatolta az öveket, Hoilien pedig beilleszti a lőszert az M-60-as géppuskájába © Larry Burrows/Time & Life Pictures/Getty Images
Larry Burrows: James C. Farley tizedes csapatvezető, Vietnám, 1965 © Larry Burrows/Time & Life Pictures/Getty Images

Burrow lenyűgöző képeit egy élénk, zsigeri írás kísérte, a fotográfus szavainak átirata, amely nem sokkal a küldetés után hangzott el: „A vietkongok, akik a a fa vonalában ástak, csak arra vártak, hogy a leszálló körzetbe érjünk. Olyanok voltunk, mint az ülő kacsák, és az elsöprő kereszttűz halálos volt. A telefonon keresztül az egyik pilóta felhívta Ewers ezredest, aki a vezető gépen volt: »Ezredes, lőnek ránk!« Jött vissza a válasz: »Mindannyiunkat lőnek. Ha a géped még repül, siess.«
Ezt tettük – folytatta Burrows –, visszasiettünk egy felvevőponthoz egy másik csapat katonáért. A következő leszállópályához való közelítésnél a pilótánk, Peter Vogel kapitány, kiszúrta a Yankee Papa 3-mat a földön. A motorja még ment és a propellerek forogtak, de a géptest nyilvánvalóan bajban volt. »Miért nem emelkednek fel?« – morogta Vogel a telefonba. Aztán letette a gépünket a közelben, hogy lássuk, mi volt a gond.

Larry Burrows: James C. Farley tizedes csapatvezető, Vietnám, 1965 © Larry Burrows/Time & Life Pictures/Getty Images
Larry Burrows: A háttérben lévő Yankee Papa 3-ról a sebesült tüzér fut a Yankee Papa 13 felé, ahol Farley vár rá az ajtónyílásban © Larry Burrows/Time & Life Pictures/Getty Images

[A huszonegy éves géppuskás Wayne] Hoilien egy másodperc alatt géppuskatűzzel árasztotta el a vietkongok helyeit a tőlünk balra lévő fa vonalában. Lövedékek lyuggatták ki az ülésének bal és jobb oldalát. A plexiüveget kilőtték a pilótafülkéből és az egyik vietkong golyója súrolta a pilótánk nyakát. A rádiónk és a eszközeink nem működtek. Másztunk és másztunk gyorsan, hogy kijussunk innen. Hoilien még mindig lőtt a fa vonalában.

Amikor a Yankee Papa 13 végre kikerült az ellenség tűzvonalából, Farley és Hoilien ott hagyhatták a géppuskáikat, és elláthatták a Yankee Papa 3 két sérült emberét. A másodpilóta, James Magel hadnagy rossz állapotban volt. Amikor Farley és Hoilien meglazították a ruházatát, egy nagy sebet fedeztek fel a hónalja alatt. Magel arca fájdalmat jelzett, és az ajkai egy kissé mozogtak. De ha mondott is valamit, azt elnyomta a helikopter zaja. Sápadt volt és azon tűnődtem, meddig bírja. Farley elkezdte bekötözni Magel sebét. Az ajtónyílásból jövő szél folyamatosan csapkodta a kötszert az arcán. Aztán vér kezdett el kijönni az orrán és a száján, és áttetsző tekintet jelent meg a szemeiben. Farley megpróbálta az újraélesztést, de Magel halott volt. Senki nem szólt egy szót sem.”

Larry Burrows: Farley, aki nem hagyhatja el a pozícióját, amíg a YP13 ki nem kerül az ellenség lőtávolságából, sokkos állapotban nézi a YP3 másodpilótáját, a földön fekvő Magel hadnagyot © Larry Burrows/Time & Life Pictures/Getty Images
Larry Burrows: A feszültség által kimerülve Farley Magel teste felett áll, míg Hoilien (háttal a fényképezőgépnek) Owenst próbálja ápolni © Larry Burrows/Time & Life Pictures/Getty Images
Larry Burrows: Visszaérve Da Nangba Farley és egy társa kisegítik a sebesült Owens őrmestert a helikopterből © Larry Burrows/Time & Life Pictures/Getty Images
Larry Burrows: Farley a saját pilótájának, Vogel kapitánynak beszél a másik pilótáról, akit ott kellett hagyniuk a YP3-ban. „Ha még tíz másodpercig ott maradunk a vietkongok kereszttüzében – mondta Vogel – te vagy mi soha nem jutottunk volna ki onnan.” © Larry Burrows/Time & Life Pictures/Getty Images
Larry Burrows: Farley és Hoilien, hullafáradtan, hosszasan időzik a helikopter mögött, átbeszléve a küldetést © Larry Burrows/Time & Life Pictures/Getty Images
Larry Burrows: A kimerült, megviselt James Farley, arcát eltakarva, utat enged a fájdalomnak egy raktárhelyiségben © Larry Burrows/Time & Life Pictures/Getty Images

Az életükért küzdő fiatalemberekről készített mélyen empatikus portréi által Burrows az egész vietnámi háború kiterjedését és borzalmas, halálos arcát előrevetítette, abban a pillanatban, amikor az Egyesült Államok éppen növelte a jelenlétét a délkelet-ázsiai országban.

A sorozatban bemutatott további Robert Capa Aranyérmes fotográfusok:
Az első Robert Capa Aranyérem díjazottja: Howard Sochurek (1955)
Jonh Sadovy: Az ’56-os forradalom képei (1956)
Peter és Klaus Dehmel: Alagút a berlini fal alatt (1962)
Larry Burrows: Dzsungelharc Vietnámban (1963)

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük