A hónap alkotója rovatunkban különböző aspektusból – aktualitások mentén és személyes nézőpontból – mutatunk be egy kortárs fotográfust vagy vizualitással foglalkozó alkotót, szakembert. Mivel foglalkozott a közelmúltban? Milyen helyeken fordul meg, mi érdekli a hétköznapokban? Ki a legfontosabb fotográfus számára, melyik a kedvenc könyve, milyen zenét szokott hallgatni? Ilyen, és ehhez hasonló témákról kérdezzük a hónap alkotóját.
A hónap alkotója 2020 májusában Hajdú D. András.
Hajdú D. András 1981-ben született Budapesten, két lányával és feleségével egy Budapest melletti faluban él. Angol irodalomból szerzett diplomát, a szakdolgozatát az amerikai háborús fotográfiáról írta. Jelenleg szabadúszó fotósként dolgozik, a Budapesti Metropolitan Egyetem fotóriporteri tagozatán óraadó tanár, és a Nikon magyarországi nagykövete. Munkáival eddig huszonhat díjat nyert a Magyar Sajtófotó Pályázaton, közöttük négyszer kapta meg a nagydíjat.
2020-ban elnyerte a rangos amerikai Pictures of the Year International pályázat második díját egy Kongóban dolgozó magyar szemorvos történetével, 2015-ben pedig az első díját egy pécsi postásról szóló képsorozattal. Három alkalommal nyerte el a Pécsi József fotóművészeti ösztöndíjat, 2012-ben a Robert Bosch Alapítvány ösztöndíját, továbbá kétszer a Hégető Honorka multimédia nagydíját. 2013-ban elsőként lett Hemző Károly-díjas. 2018-ban Minőségi Újságírásért díjban részesült egy komplex multimédiás cikksorozatért, 2019-ben Robert Capa Nagydíj ösztöndíjat kapott. 2020 áprilisában pedig elnyerte a Magyar Sajtófotó Pályázat nagydíját.
Az elmúlt tizenöt évben a világ számos pontján dolgozott, a pekingi olimpiától kezdve a New York-i jazzklubokon át a kongói esőerdőig. A hazai sajtón kívül olyan megrendelőknek fotózott, mint a National Geographic, The Telegraph, a Politico, a Forbes, a Bloomberg, az ENSZ vagy a Tages Anzeiger.

„Főképp a dokumentarista fotográfia érdekel, elsősorban a magyar és kelet-európai valóság megörökítése. Sorozataim fókuszában törékeny élethelyzetek állnak. Munkáimban minél intimebb, bensőségesebb viszony kialakítására törekszem az alanyaimmal, hogy mély és emberközpontú sorozatok születhessenek. Gyakran használok multimédiás eszközöket is a komplexebb, érthetőbb megközelítés érdekében. Számos sorozatom éveken át ívelő, ami lehetőséget ad arra, hogy egyes folyamatok, tendenciák érzékletesebben kibontakozhassanak a befogadók számára.” (Hajdú D. András)
Hajdú D. András képeit már a Capa Központban is láthattátok, a Forrongó Kijev, a Bőrödön viseled – Társadalmi konstrukciók vizuális kódjai, a LÁTKÉP – Az elmúlt félévszázad magyar fotográfiája 1967-2017, a 32., 33., 34. és 36. Magyar Sajtófotó, a Pictorial Collective: Dunaképp, a Pillantás a mába – Hemző-díj 2014–2018, a Capa-nagydíj 2019 kiállításokon. A Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj támogatásával készült A fal, amit mi kerítésnek hívunk című munkája megtalálható a Pécsi-ösztöndíj archívumában.
Nézz meg egy válogatást Hajdú D. András képeiből és kövesd a blogunkat, hogy jobban megismerhesd a fotográfust és munkásságát!




















Ismerd meg a többi hónap alkotóját is!