A hónap alkotója rovatunkban különböző aspektusból – aktualitások mentén és személyes nézőpontból – mutatunk be egy kortárs fotográfust vagy vizualitással foglalkozó alkotót, szakembert. Mivel foglalkozott a közelmúltban? Milyen helyeken fordul meg, mi érdekli a hétköznapokban? Ki a legfontosabb fotográfus számára, melyik a kedvenc könyve, milyen zenét szokott hallgatni? Ilyen, és ehhez hasonló témákról kérdezzük a hónap alkotóját.
A hónap alkotója 2021 májusában Barakonyi Szabolcs.

Barakonyi Szabolcs 1976-ban született Budapesten. 1997-ben végzett a Szellemkép Szabadiskola fotó szakán. 2000 novemberében a Fiatal Fotóművészek Stúdiójának vendéghallgatója, majd 2001-től tagja. 2003-tól az Index.hu fotósa, 2013-tól 2020-ig pedig az Index.hu fotórovat vezetője. 2003 és 2006 között Pécsi József-ösztöndíjas. 2006-ban Lucien Hervé- és Rodolf Hervé-díjas, 2007-ben az arles-i fotófesztiválon a Photo Folio Gallery & Review díjazottja, 2011-ben André Kertész-ösztöndíjas, 2015-ben a Warsaw Photo Days döntőse, 2018-ba a Cortona On The Move New Visions döntőse.
Fotóit a világ több városában, azok fotófesztiváljain, művészeti vásárain és múzeumában bemutatta, köztük a toulouse-i Chateau d’Eau-ban, a sanghaji Museum of Conteporary Artban. Munkái megtalálhatók a toulouse-i Chateau d’Eau, a Miskolci Galéria gyűjteményében, valamint a Budapesti Történeti Múzeum Fényképgyűjteményében, a debreceni MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ kortárs fotógyűjteményében.
Jelenleg a Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolájának hallgatója. Fő kutatási területe a bűnügyi fotóhoz kapcsolódik, emellett az archívumok természete, kortárs használata, megközelítése foglalkoztatja leginkább. Év eleje óta a Telex.hu állandó szerzője, cikkeiben is a fotográfiával foglalkozik.
„Közel huszonöt éve foglalkozom dokumentarista fotózással, ennek során folyamatosan azzal szembesültem, hogy a valóság nem egészen olyan, ahogy ezek a képek bemutatják. Az én esetemben a dokumentarizmus megélhetésként a sajtófotót, saját munkaként inkább a szubjektív dokumentarizmust jelentette. Kezdetben a banalitáson keresztül reflektáltam a dokumentarizmus témaközpontúságára, a téma fontosságának a felfüggesztésével a hétköznapiságot állítottam a középpontba. Később tudatosan kísérleteztem a képek igaz volta iránt érzett ösztönös bizalom kikezdésével. Az volt a szándékom, hogy gyanakvást keltsek, megzavarjam az érzékelést, hogy a látvány akár a megrendezettség gondolatát is felébressze. Sok évtizedesek azok a teóriák, amelyek a dokumentum hitelességét végképp kikezdték. A pályám során én ezekkel sosem akartam azonosulni. Foglalkozni is csak úgy voltam hajlandó velük, hogy a cáfolatokat keressem, ellenkezőjét bizonyítsam az elkészült munkáimmal. Mára a forenzikus esztétikáig vezető utamat legalább annyira a pályám kódolt részének látom, mint a rendőrségi fotográfia művészeti térbe emelését, mindkettő kezdetektől fogva a levegőben volt.” (Barakonyi Szabolcs)
Barakonyi Szabolcs képeit már a Capa Központban is láthattátok: a Bőrödön viseled – Társadalmi konstrukciók vizuális kódjai, Pécsi 25. Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj 1991–2016, LÁTKÉP – Az elmúlt félévszázad magyar fotográfiája 1967-2017, Golden Boundaries – Kamaszkor a kortárs fotográfiában, Átcsúszás, KÉP-ÉLMÉNY című kiállításokon; külső helyszínen pedig a Hello from the Other Side és a Fekete fény című tárlatokon. 2015-ben Martin Kollar Tanulmányi kirándulás című kiállításának a kurátora volt, 2016-ban Kösz, jól! című könyvét a Capa Központban mutatta be. 2019-ben ő nyitotta meg a Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj 2018 tárlatot. A Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj támogatásával készült Szólj anyádnak, hozzon pénzt! című munkája megtalálható a Pécsi-ösztöndíj archívumában.
Nézz meg egy válogatást Barakonyi Szabolcs munkáiból és kövesd a blogunkat, hogy jobban megismerhesd a fotográfust és munkásságát!














